Nieuwe sportwagen Henrik Fisker op Detroit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FHenrik-Fisker-Design-The-Force-1-sketch.jpg)
Ontwerper Henrik Fisker gaat een nieuwe sportwagen laten ziet op de aankomende autoshow van Detroit (januari). De auto gaat… ahum… The Force 1 heten en moet een prijskaartje krijgen van net geen 300.000 dollar (274.000 euro).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FHenrik-Fisker-Design-The-Force-1-sketch.jpg)
Fisker geeft hoog op van de The Force 1. Volgens hem wordt hij aangedreven door een “atmosferische motor met het hoogste specifieke vermogen ter wereld”. Verder details houdt Fisker voor zich, maar wel wil hij kwijt dat de krachtbron gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesbak of een met flippers achter het stuur te bedienen automaat.
De carrosserie van de The Force 1 is opgetrokken uit koolstofvezel en krijgt, afgaand op bovenstaande illustratie, Aston Martin-achtige proporties. Het model biedt plaats aan twee personen, heeft een actieve wielophanging, 21 inch lichtmetalen wielen en achterlichten met lasertechnologie.
Volgens Fisker ontwikkelt hij de The Force 1 in samenwerking met een Amerikaanse coureur en zijn team. Wie het is, wil hij nog niet zeggen. “Ik geloof dat er een markt is voor een sportcoupé die je iedere dag kan gebruiken en die de scherpte van de beste racewagens combineert met het comfort van de meest luxueuze sportauto’s.
Fisker wil in april 2016 beginnen met de bouw van de The Force 1. Hij is van plan er vijftig te bouwen in een fabriek in de Amerikaanse staat Michigan. Fiskers vorige avontuur, met de stekkerhybride Karma, liep niet goed af. Na ongeveer 1800 geproduceerde auto’s ging Fisker Automotive in 2013 over de kop.
De Deen Henrik Fisker was voordat hij voor zichzelf begon onder meer in dienst bij BMW en Ford. Bij die laatste fabrikant was hij verantwoordelijk voor de ontwerpen van Aston Martin. Fisker tekende in zijn carrière een aantal van de meest aantrekkelijke sportwagens die er zijn. Zo was hij onder meer verantwoordelijk voor de volgende modellen.
BMW Z8
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FBMW-Z8.jpg)
Aston Martin DB9
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Faston_martin_db9_19.jpg)
Aston Martin V8 Vantage
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Faston_martin_v8_vantage_22.jpg)
Artega GT
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Fartega_gt_15.jpg)
Fisker Karma
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Ffisker_karma_ever_18.jpg)
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had