Nieuwe standaard op het asfalt in Parijs, mét uitzonderingen
In Parijs is een nieuwe wet actief om de stad schoner, stiller en veiliger te maken. Op vrijwel alle wegen geldt nu een snelheidslimiet van 30 km/h.
Door de nieuwe maximumsnelheid hoopt het bestuur van de stad dat Parijzenaars en bezoekers van de Franse hoofdstad vaker en sneller de benenwagen, fiets of het openbaar vervoer gebruiken. Simpel gezegd moet de auto zijn plek dus een beetje inleveren, al zegt loco-burgemeester David Belliard dat dit geen ‘anti-automaatregel’ is.
Champs Elysees
Overigens is het geen extreem nieuws, want op veel plekken in de Franse stad gold al een snelheidslimiet van 30 km/h. Op ongeveer 60 procent van de Parijse wegen mag je al niet harder dan die snelheid. En ook belangrijk: een aantal belangrijke verkeersaders van de stad krijgen een vrijstelling. Bijvoorbeeld de Champs Elysees blijft een plek waar het snelheidslimiet van 50 km/h wordt gehandhaafd. Bovendien zal de politie in de eerste weken niet al te streng zijn op automobilisten die – waar dat niet mag – harder rijden dan 30 km/h, zo laten de bewindspersonen weten.
Vijf redenen waarom de maximumsnelheid van 100 km/h (niet) prima is
Desondanks kunnen we er niet omheen dat de leefomgeving van de auto langzaam wordt ingeperkt in Parijs. Bepaalde delen van de stad zijn al autovrij gemaakt, terwijl oude dieselauto’s worden verboden en de parkeerruimte in de stad steeds meer wordt beperkt. De fiets krijgt steeds meer ruimte in Parijs, door de aanleg van een hoop nieuwe fietspaden.
Verlaging snelheidslimiet in Nederland
Ook in Nederland kunnen we rekening houden met vergelijkbare regels. Verschillende grote Nederlandse steden verlagen de maximumsnelheid in de komende jaren. Amsterdam wordt vanaf 2023 bijvoorbeeld ook een 30 km/h-zone. Dat geldt dan voor de gehele bebouwde kom, dus alles dat binnen de A10 ligt. Ook hier geldt echter dat op bepaalde hoofdwegen de maximumsnelheid van 50 km/h van kracht blijft. De redenen daarvoor komen overeen met die in Parijs: het vergroten van de veiligheid en het beperken van de overlast.
Daarnaast spreekt men in Den Haag al geruime tijd over een verlaging van de maximumsnelheid in de bebouwde kom in héél Nederland, dus ook in kleinere steden en dorpen. Daarbij is eveneens het idee om de limiet op het gros van de wegen te verlagen naar 30 km/h, terwijl die op een aantal hoofdwegen op 50 km/h blijft staan. Een aantal partijen ziet de maximumsnelheid echter nog verder verlaagd, tot 20 of 15 km/h.
140 landen willen 30 km/h
Overigens is er ook kritiek op het verlagen van de maximumsnelheid in de bebouwde kom. Een aantal partijen, zoals de ANWB, is bijvoorbeeld van mening dat een verlaging een positief effect heeft op de veiligheid in de stad, maar dat er ook een grotere kans is op opstoppingen waardoor de bevoorrading van winkels vertraging oploopt. Vandaar dat er nu nog wordt gekozen voor de handhaving van 50 km/h op belangrijke verkeersaders in de bebouwde kom.
Duidelijk is in ieder geval dat de 30 km/h-regel het nieuwe normaal wordt, temeer omdat verkeersministers, -deskundigen en vertegenwoordigers uit 140 landen vorig jaar nog instemden met een invoering van die regel in bebouwde gebieden. Dat alles met als doel om het aantal verkeersdoden in 2030 te halveren.