Nieuwe Toyota Supra onthuld in racekostuum
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FToyota-Supra-GR-Supra-Racing-Concept-2-Autovisie.nl_.jpg)
Daar is hij dan eindelijk, de gloednieuwe Toyota Supra. Nu ja, soort van… Op de Autosalon van Genève heeft Toyota het doek getrokken van de GR Supra Racing Concept. Voor de straatversie zul je nog even geduld moeten hebben.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FToyota-Supra-GR-Supra-Racing-Concept-4-Autovisie.nl_.jpg)
Concept
Een enorme achtervleugel, een voorspoiler van composietmateriaal en lichtgewicht BBS-wielen met een centrale moer. Nee, de nieuwe Toyota Supra is niet meteen onder handen genomen door een tuner, je kijkt hier naar de GR Supra Racing Concept. Met de Concept wil Toyota aan de ene kant terugblikken op de racegeschiedenis van de Supra (enorme successen in de Japanse Super GT-klasse), maar ook laten zien dat het merk in staat is om serieuze racewagens te bouwen.
Lichtgewicht
Overigens is niet alleen de voorspoiler gemaakt van lichtgewicht composietmateriaal. Toyota heeft vrijwel alle losse delen van het materiaal gemaakt. De motorkap, de hele neus, de achterbumper, de achtervleugel en de spiegels, allemaal zijn ze extra licht. Daar zijn ze niet gestopt, want ook het glas van de portierruiten en de voorruit is vervangen door lichter kunststof. Verder is de auto van binnen helemaal gestript en is er vervolgens een grote rolkooi in geplaatst, samen met twee kuipstoelen en de deurpanelen zijn vervangen door exemplaren van koolstofvezel.
Wachten
Natuurlijk hadden we gehoopt dat we op de Autosalon van Genève eindelijk oog in oog zouden kunnen staan met de nieuwe Toyota Supra. Toch maakt deze GR Supra Racing Concept met al zijn spektakel veel goed. Denk bovendien alle spoilers weg en je ziet toch in hoofdlijnen de nieuwe sportwagen van Toyota voor je. Zeker van de zijkant is de lijn van de straatversie duidelijk te zien.
Cijfers
Onlangs publiceerde het Japanse autoblad enkele gegevens van de nieuwe Supra. Zo zou de auto een 3,0 liter zes-in-lijn krijgen met 340 pk en 450 Nm, die gekoppeld wordt aan een achttrapsautomaat van ZF. Die motor en versnellingsbak kennen we inmiddels uit meerdere BMW-producten en moet ook in de nieuwe BMW Z4 geleverd gaan worden, de auto waarmee de nieuwe Supra zijn platform deelt. Ook zou hij 4,38 meter lang moeten worden, 1,85 meter breed en 1,29 meter hoog. Daarmee is hij korter, breder en iets hoger dan de vorige Supra. Overigens wordt hij met 1496 kilogram ook zo’n 14 kilogram lichter dan de lichtste Supra van die tijd.
Goed, nog even geduld dus, maar hier heb je in elk geval veel beeld van de raceversie:
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasionkopers blijken geen EV te willen, maar benzineauto
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven