Nieuwe Volkswagen Golf R krijgt geen drift mode en vierwielsturing
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvolkswagen-golf-r.jpg)
In de hete hatchback-markt is de concurrentie hard. Technologische ontwikkelingen zoals Drift Mode en vierwielsturing vinden steeds vaker hun weg naar de krachtige karretjes. Toch vindt VW het niet nodig om de nieuwe Volkswagen Golf R ermee aan te kleden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvolkswagen-golf-r.jpg)
In de wereld van de hot hatch gaat het allang niet meer om alleen vermogen. Zeker niet nu ze rond de 400 pk-grens hangen. De aandacht gaat nu vooral uit naar dingen die het rijgedrag of het plezier verbeteren. Zo heeft Ford de Focus RS met een driftmodus uitgerust en heeft Renault de Megane RS meesturende achterwielen gegeven. Toch denkt Jost Capito, hoofd van Volkswagen R divisie, dat al die dingen niet nodig zijn op de aankomende Volkswagen Golf R.
Overbodig
In een interview vertelt Capito dat de Drift Mode op de Focus RS werkt met de specifieke aandrijving van deze auto. Om die reden is het ook niet geschikt voor de Golf R. Ook de meesturende achterwielen van de Megane RS zijn niets voor de Golf. Capito vindt dat systeem simpelweg overbodig voor een auto zo groot als de Golf.
Capito ging vervolgens verder met dingen afschieten. Zo komt er geen enkele vorm van elektrische aandrijving in de Golf R. Ook blijft de hot hatch rond de 300 pk hangen, want meer vermogen uit de vierpitter halen zou de prijs van de auto te ver opdrijven. Het doel is om de prijs van de R onder de €50.000 in Duitsland te houden. Daarnaast zouden klanten ook niet bereid zijn om meer te betalen voor de extra paardenkrachten.
Krachtiger
De huidige Golf R heeft een tweeliter turboblok dat goed is voor precies 300 pk. Daarmee kan hij in minder dan vijf seconden op de honderd kilometer per uur zitten. De nieuwe versie zal hoogstwaarschijnlijk een tikkeltje krachtiger worden. Voor nu is het nog even wachten op de nieuwe Golf. Over enkele maanden zullen de Duitsers de nieuwe hatchback aankondigen. Even daarna zal de R ook komen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had