Vernieuwde Volkswagen Polo GTI is niet verrassend, maar wel uniek
Volkswagen trekt vandaag het doek van de vernieuwde Polo GTI. Die is ontzettend voorspelbaar, maar tegelijkertijd ook uniek.
Want het segment van sportieve hatchback sterft langzaam uit. Waar de concurrentie ooit enorm was, zijn er nu maar een paar spelers overgebleven. Enkel Ford, Mini en nieuwkomer Hyundai bieden op dit moment nog een hot hatch in het b-segment aan in de vorm van de Fiesta ST, Cooper S en i20 N. Ook Volkswagen doet nog altijd mee, want de recent opgefriste Polo verschijnt opnieuw als GTI.
Meer vermogen
Veel nieuws zien we uiteraard niet. In de neus ligt nog altijd de bekende 2,0-liter TSI-motor, al is z’n vermogen gestegen van 200 naar 207 pk. Het koppel van de vierpitter bedraagt 320 Nm. Standaard krijgt de Polo natuurlijk de bekende zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling mee, die al het vermogen naar de voorwielen stuurt. Al met al is de vernieuwde Volkswagen iets sneller dan voorheen. De 100 km/h is in 0,2 seconden sneller bereikt (6,5 seconden), terwijl de topsnelheid van 240 km/h nu 3 km/h hoger ligt dan voorheen.
Het adaptieve Sport Select-onderstel is bovendien standaard op de Polo GTI. Die verlaagt de ophanging van de kleine VW met nog eens 15 millimeter ten opzichte van het reguliere sportonderstel. Er zijn twee instellingen voor de dempers, een dikkere stabilisatorstang vóór en een algeheel stuggere afstelling, zo stelt de fabrikant.
Liever een Golf
Groter nieuws zit er met name op en in de Polo, want de vernieuwde variant lijkt meer dan ooit op een Golf. Net als z’n grote broer heeft de Polo nu namelijk ook achterlichten die doorlopen in de achterklep, een primeur voor de Polo. Op het front worden de lichtunits met elkaar verbonden middels een led-strip, zoals Volkswagen met veel van haar nieuwe modellen doet. Overigens is die led-strip standaard op deze GTI, terwijl die bij de reguliere Polo’s een optie is. Uiteraard wordt het binnenwerk van de GTI uitgevoerd in de inmiddels iconische kleuren en patronen van het sportieve VW-label.
Net als elke Volkswagen van het moment richt de Polo GTI zich op de digitale wereld. Standaard heeft de GTI een digitaal instrumentarium dat 8-inch meet, al is een groter 10,25-inch exemplaar een optie. Uiteraard krijgt de Duitse hot hatch ook een nieuw infotainmentscherm, dat 8- of 9,2-inch meet. Bovendien is het geheel optioneel draadloos te verbinden met Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast verrijkt Volkswagen de Polo GTI – net als de reguliere modellen – met een aantal rij-assistenten. Het IQ.Drive-pakket is standaard op de GTI, met onder andere een zogenaamde Travel Assist waarbij deels autonoom rijden mogelijk is.
Marktintroductie Polo GTI
De nieuwe Polo GTI staat eind dit jaar bij de Nederlandse dealers. Prijzen deelt Volkswagen in aanloop naar die marktintroductie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar