Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 5 apr 2017
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe zescilinder van AMG wordt krachtpatser

Het ziet er naar uit dat Mercedes-AMG’s ‘43’-label geen lang leven beschoren is nu de fabrikant aan een nieuwe zescilinder motor werkt. Het nieuwe blok zal namelijk veel krachtiger worden dan de ‘45’-motor.

Mercedes-AMG motor2013-mercedes-benz-g63-amg-logo-viewOm het duidelijk te maken, AMG gebuikt nu de aanduidingen 43, 45, 63 en 65. De keuze voor de naamgeving staat los van de grootte van het model. De motorsportafdeling van Mercedes heeft het getal bepaald aan de hand van de positionering in het programma. De 43 is weliswaar een V6 met twee cilinders meer dan de 45, maar wat het vermogen betreft, zit de 43 onder het niveau van de 45 met zijn 2,0 liter viercilinder. De aanduiding 63 en 65 staan voor respectievelijk een V8 en V12-motor.

Zomaar

We vroegen AMG’s topman Tobias Moers waarom de autobouwer voor 43 heeft gekozen. Hij zegt: “Zomaar. Dat vond ik een mooie aanduiding. En als je naar het programma kijkt, dan heeft de V6 minder vermogen dan de 2.0 Biturbo, wat de rangschikking van 43 en 45 logisch maakt”.

Minimaal 400 pk

Moers geeft in hetzelfde gesprek aan dat er een nieuwe 2.0-viercilinder in ontwikkeling is en dat blok zal een vermogen krijgen dat op of boven de 400 pk ligt. Echter, er komt eveneens een kakelverse zescilinder. Dat zespitter, waarbij de cilinders nu in lijn liggen, zal fors sterker worden dan de huidige V6. Het 43-blok levert nu afhankelijk van het model 367 (C 43, GLC 43 en SLC 43) of 401 pk (E 43). Voor de nieuwe motor wordt gesproken over een vermogen tussen de 450 en 500 pk.

’55’

Mocht het motorvermogen inderdaad fors toenemen en dat van de volgende 2.0 Biturbo overstijgen, dan zou volgens de filosofie van Moers de naamgeving 43 niet meer kloppen. Kiest Mercedes-AMG dan voor ‘55’? Dat levert op de eerste plaats een logische naampolitiek op, zowel in positionering van de modellen als in vermogensopbouw. Ten tweede is het een historisch verantwoorde naam, want AMG gebruikte het typeplaatje voor V8 Kompressorversies halverwege jaren negentig tot begin deze eeuw al. Dat geldt overigens ook voor ’50’. De nieuwe motor zou als eerste in de E-KLasse Coupé komen te liggen. Moers liet al aan Autovisie weten dat er van de tweedeurs E-Klasse géén 63-model zou komen.

2.0 Biturbo – 381 pk
A 45, CLA 45, CLA 45 Shooting Brake, GLA 45

3.0 V6 Turbo 367 pk
C 43, C43 Coupé, C 43 Estate, C 43 Cabriolet, GLC 43, GLC 43 Coupé, SLC 43, GLE 43, GLE 43 Coupé

3.0 V6 Turbo 401 pk
E 43, E 43 Estate

4.0 V8 Biturbo 476 pk
C 63, C 63 Coupé, C 63 Estate, C 63 Cabriolet, GT, GT Roadster

4.0 V8 Biturbo 510 pk
C 63 S, C 63 S Coupé, C 63 Estate, C 63 S Cabriolet

4.0 V8 Biturbo 522 pk
GT-S

4.0 V8 Biturbo 557 pk
GT-C, GT-C Roadster

4.0 V8 Biturbo 571 pk
E 63, E 63 Estate,

4.0 V8 Biturbo 585 pk
GT-R

4.0 V8 Biturbo 612 pk
E 63 S, E 63 S Estate

5.5 V8 Biturbo 557 pk
CLS 63, CLS 63 Shooting Brake, GLE 63, GLE 63 Coupé

5.5 V8 Biturbo 571 pk
G 63

5.5 V8 Biturbo 585 pk
CLS 63 S, CLS 63 S Shooting Brake, GLE 63, GLE 63 Coupé, GLS 63, S 63, S 63 Coupé, S 63 Cabriolet

6.0 V12 Biturbo 630 pk
S 65, S 65 Coupé, S 65 Cabriolet, SL 65, G65, S 65, S65 Coupé, S 65 Cabriolet

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.