Vergeet Lightyear, hier is de betaalbare zonneauto van Aptera
Lightyear verkeert in zwaar weer. Gelukkig zijn er meer fabrikanten die zich bezighouden met het creëren van zonneauto’s. Bijvoorbeeld de start-up Aptera.
Enkele weken geleden kreeg Lightyear nog het verzoek van leasebedrijf Arval of het even 10.000 Lightyear 2’s kon leveren. Daar lijkt Arval nu naar te kunnen fluiten. Atlas Technologies, als dochteronderneming een belangrijke schakel voor Lightyear, ging failliet. Daarmee lijkt de droom van een productieauto op zonne-energie ook failliet.
Wat is Aptera?
Hoewel een zonneauto van Nederlandse bodem nu wat verder weg lijkt, is er nog een sprankje hoop voor liefhebbers van het concept. Ontmoet Aptera, een jong Amerikaanse bedrijf dat ook zijn zinnen heeft gezet op het maken van een zonneauto.
Wie een beetje fantasie heeft, ziet in de neus van Aptera’s nieuwe creatie enkele gelijkenissen met Lightyear. Verder zijn de twee auto’s niet te verwarren. Zo meent Aptera aan drie wielen wel voldoende te hebben. Dit maakt de bekende druppelvorm mogelijk, waarmee Aptera maximaal inzet op een aerodynamisch design.
De extreem lage cw-waarde van de Aptera’s zonneauto
Zelf trekt Aptera liever de vergelijking met ‘de buik van een dolfijn’ en een ‘small, speedy aircraft’. Hoe je het ook noemen wil, het werkt. Dat blijkt wel uit de extreem lage cw-waarde van 0,13.
De cw-waarde van Aptera’s Launch Edition is fors minder dan de 0,175 van de Lightyear 0, voorheen de meest aerodynamische productieauto. Ter vergelijking: een alledaagse Volkswagen Golf heeft een cw-waarde van 0,27.
Naast een lage luchtweerstand verlaagt het merk ook de rolweerstand. Een wiel minder helpt, maar een goed dieet doet ook wonderen. Zo weegt de zonneauto nog geen 820 kilogram. Dat maakt het mogelijk 0 tot 100-sprintjes te trekken in 3,5 seconden.
Range van 1.600 kilometer
Stoplichtsprintjes vreten helaas wel van de geclaimde 1.600 kilometer aan bereik. In de praktijk moet nog blijken of je daadwerkelijk op een volle accu van Amsterdam naar Rome kan rijden. Het heeft er echter alle schijn van dat dit een loze belofte is. Over de grootte van de accupakketten in de Aptera wordt namelijk met geen woord gerept.
Hoewel we de Aptera constant omschrijven als zonneauto, zijn de zonnepanelen verantwoordelijk voor slechts een kleine 65 kilometer per dag aan range. Dat zal vermoedelijk gemeten zijn tijdens een tripje door Death Valley. In de praktijk zal dit wellicht wat minder zijn. Afgezet tegen de beweerde 1.600 kilometer aan range, zet nou niet echt zoden aan de dijk. Maar goed, het idee is leuk.
Wat kost een Aptera Launch Edition?
Voor het instappertje van Aptera zal je een kleine 26.000 dollar uit je portemonnee moeten toveren. Omgerekend is dat zo’n 23.500 euro. Helaas krijg je dan een kleiner accupakket en zal je het moeten doen met slechts 400 kilometer aan bereik.
Daarnaast vind je bij dit basismodel de zonnepanelen enkel terug op het dak en in het dashboard. Wil je dat alle panelen van de auto zonne-energie opwekken? Dan zal je 900 dollar extra moeten aftikken. Bovendien is deze basisversie een voorwielaandrijver. De 0 tot 100-tijd wordt daarmee opgerekt tot 5,5 seconden. Kracht naar alle drie wielen kost je 2.500 dollar extra.
Koop de zonneauto (nog) niet
Van alle grote beloftes die Aptera maakt, is vooralsnog weinig uitgekomen. Er is namelijk nog geen enkele zonneauto met drie wielen uitgeleverd. Je eigen Aptera bestellen kan al wel, maar daarvoor is een aanbetaling vereist van 100 dollar. Hoewel dat niet veel geld is, is het wellicht verstandiger om dat geld voorlopig nog even in je zak te houden.
Eerst maar eens kijken of Aptera’s zonneauto ooit het levenslicht gaat zien. In 2011 ging Aptera al eens failliet en het is de maar de vraag of de autobouwer met dit ambitieuze project niet weer hetzelfde lot achterna gaat. En áls er al ooit zonneauto’s van Aptera van de band rollen, moet nog maar blijken hoeveel van Aptera’s grote beloftes overeind zijn gebleven.