Nikola kan beresterke Badger wel vergeten
Toen-ie werd aangekondigd, leek het allemaal al iets te mooi om waar te zijn. Nu blijkt dan ook dat de Nikola Badger diep in de ijskast is gezet.
Wie in de Verenigde Staten géén elektrische pick-up bouwt, hoort er eigenlijk niet meer bij. Althans, zo lijkt het. Vorig jaar barstte het toneel plotseling los, toen met name Tesla de bizarre Cybertruck onthulde. Maar ook Rivian, Ford en General Motors kondigden een vergelijkbare model aan. Stuk voor stuk auto’s met krankzinnige prestaties. Een van die modellen was de Badger van het gloednieuwe Nikola. Na een turbulent jaar voor de start-up blijkt dat dat model nu diep in de ijskast wordt gezet.
Prestaties Nikola Badger
Nikola kondigde het model eerder dit jaar aan en opende ook al de orderboeken voor de elektro-pick-up. Deze maand zou de productieversie aan het publiek getoond worden. Het model zou een grote accu (als in een BEV) combineren met waterstoftanks en een brandstofcel. Nikola koppelde daar onderstaande prestaties aan:
- Bereik van 960 kilometer
- 906 pk/665 kW (piekvermogen)
- 455 pk/334 kW (constant vermogen)
- 1300 Nm koppel
- 0-100 km/h in 2,9 seconden
- Accucapaciteit van 160 kWh
- Maximaal trekgewicht van ongeveer 3600 kg
Nikola opende de orderboeken dus in juni van dit jaar, en een paar maanden later ging het samenwerken met General Motors. De start-up zou gebruikmaken van de elektro- en waterstof-techniek van de Amerikaanse autogigant, dat een deel van de aandelen van het bedrijf in handen kreeg. GM zou de Badger tevens voor Nikola gaan bouwen. Althans, dat waren de plannen.
Leugens
Kort nadat beide partijen hun samenwerking bekendmaakten, ging het al mis. Hindenburg Research, een van de aandeelhouders in GM, besloot de start-up te onderzoeken en kwam tot de conclusie dat de reputatie van het jonge bedrijf volledig gebaseerd was op leugens. Nikola zou volgens Hindenburg Research pronken met kennis die het niet bezit. Trevor Milton, oprichter van Nikola, besloot na die commotie het zinkende schip (aandelen kelderden direct) te verlaten. Het bedrijf bleef de aanklachten overigens ontkennen, en geloofde dat het ook zou overleven ‘zonder de hulp van General Motors’.
De samenwerking tussen beide partijen bereikt nu een nieuw dieptepunt, want General Motors heeft laten weten af te zien van de aandelen in Nikola. Beide partijen blijven wel samenwerken, maar het gaat hier slechts nog om een intentieverklaring. In afzonderlijke verklaringen laten de bedrijven weten nog wel samen te werken als het gaat om de waterstof- en batterijtechnologie van GM, die Nikola in toekomstige vrachtwagens wil gaan toepassen.
Waterstofvrachtwagen
De productie van de Badger door General Motors is in ieder geval van de baan, en daarmee valt het doek voor de beresterke in ieder geval voor de nabije toekomst. Nikola laat weten dat mensen die al een aanbetaling hebben gedaan hun geld terugkrijgen. Voor nu richt de start-up zich dus volledig op de productieversie van een aankomende waterstofvrachtwagen. Nikola laat weten de wens te hebben eind 2021 te beginnen met het testen van de eerste exemplaren.