Nio wil batterijwisselstations ook met andere fabrikanten delen
Het Chinese Nio is de eerste autobouwer die serieus aan de haal gaat met batterijwisselstations in Europa. Maar het wil die faciliteiten ook graag met andere fabrikanten delen.
Sterker nog, de stations die momenteel al in gebruik zijn, kunnen in principe door andere fabrikanten worden gebruikt. Dat laat Espen Byrjall, Power & Operations Manager bij Nio, weten aan Autovisie. Dan moeten die auto’s en diens architecturen echter wel voldoen aan de specificaties van het wisselstation. Doen ze dat, dan staat Nio er al voor open dat andere fabrikanten het hun klanten ook toelaten om de batterijen van auto’s te wisselen in diens stations. Daar zit wel een kanttekening aan, want er is in Europa momenteel slechts één wisselstation actief. Net buiten Oslo in Noorwegen, welteverstaan.
Volledig elektrisch, maar laden hoeft niet meer met de Nio ET7
Superchargers
Het moge in elk geval duidelijk zijn dat Nio diens ‘swapping stations’ niet per se voor zichzelf wil houden. De fabrikant moedigt andere autobouwers zelfs aan om hun auto’s compatibel te maken met de stations en de wissel van batterijen. Je kunt het vergelijken met de Superchargers van Tesla, die nu ook door voertuigen van andere fabrikanten te gebruiken zijn. Nio ziet hetzelfde voor zich met diens wisselstations.
Daarbij is het dus wel van belang dat andere autofabrikanten een vergelijkbare batterijconstructie als Nio gebruiken. De Chinese autobouwer monteert batterijen met in totaal 10 bouten vast aan het chassis van de auto. Die bouten hebben een specifieke positie, waar de robot die de batterijwissel uitvoert op is afgesteld. Wanneer andere autobouwers batterijpakketen met vergelijkbare afmetingen en exact dezelfde montagepunten gebruiken, kunnen ze in theorie gebruikmaken van wisselstations van Nio.
Lukt dat niet, dan nog is Nio een voorstander van de uitbreiding van dergelijke batterijwisselstations door andere fabrikanten die hun eigen afmetingen en procedure gebruiken. Volgens het bedrijf heeft een dergelijk station namelijk meerdere voordelen ten opzichte van snelladen. Het uitgebreide verhaal over de voordelen van zulke wisselstations lees je binnenkort in Autovisie.
7 miljoen batterijwissels
Dat batterijwisselstations een succes kunnen zijn, bewijst Nio al in thuisland China. Daar heeft het momenteel al 860 stations actief. Tot aan dit jaar hebben er in China al 7 miljoen batterijwissels plaatsgevonden, terwijl er nog geen 200.000 voertuigen van Nio rondrijden in het land. Ook in Europa wil de autobouwer langzaam haar diensten uitbreiden. De verkoop van de eerste modellen in Noorwegen is al gestart, en net buiten Oslo staat ook het eerste wisselstation. Tegen het einde van het jaar wil het merk ook actief zijn in Zweden, Denemarken, Duitsland én Nederland.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten