Nieuwe SUV van Nio is óók een bioscoop
Nio is in Europa enkel actief met de ES8 in Noorwegen, maar breidt in thuisland China diens gamma snel uit. Dit is de ES7!
Het is een model dat, zoals de naamgeving aangeeft, net onder de ES8 gepositioneerd wordt. Die ES8 is het eerste model dat Nio buiten thuisland China levert en rijdt momenteel enkel in Noorwegen rond. Het is een ruim 5 meter lange SUV, met een wielbasis van 3,01 meter. De ES7 die de fabrikant nu presenteert, is slechts een fractie kleiner.
Relatief gezien een grotere wielbasis
De Nio ES7 meet 4,91 meter in de lengte en is dus tien centimeter korter dan z’n grote broer. Wel heeft deze nieuwe SUV een grotere wielbasis, relatief gezien. Die is namelijk maar 5 centimeter korter dan zijn grote broer: er zit 2,96 meter tussen de assen.
Nio spreekt zelf van een heel nieuwe designtaal, maar ook de ES7 heeft het bekende familiegezicht dat wordt gedomineerd door de platte dagrijverlichting. Ook de achterzijde is herkenbaar, al worden de twee lichtunits met elkaar verbonden middels een led-balk. Al met al staat het koetswerk dichtbij twee recente modellen van Nio: de ET5 en ET7.
Standaarduitrusting
Waar de grote ES8 optioneel een zevenzitter is, heeft de ES7 maximaal twee zitrijen. Er is dus plaats voor vijf personen, die gezien de wielbasis wel redelijk veel ruimte achterin hebben. De voorste stoelen zijn overigens verwarmd, geventileerd én bevatten een massagefunctie. De achterbank heeft ook standaard stoelverwarming.
Heel uniek is de zogenaamde PanoCinema-functie. Nio heeft samengewerkt met Nreal, een bedrijf dat is gespecialiseerd in augmented reality. Samen hebben de twee VR-brillen ontwikkeld die een 201-inch virtueel scherm projecteren dat 6 meter breed is – geen fysiek scherm dus. In combinatie met een uitgebreid audiosysteem biedt de Nio ES7 op die manier een unieke bioscoopervaring. In onderstaande video kun je zien hoe dat er ongeveer uitziet (vanaf ongeveer 34 minuten). Die functie is overigens standaard.
Snelste Nio tot nu toe
Alsof dat nog niet genoeg is, is de ES7 ook nog eens de snelste Nio tot nu toe. De voorste motor heeft een vermogen van 180 kW, de achterste 300 kW. Daarmee is het mogelijk om binnen 3,9 seconden naar 100 km/h te sprinten. Brembo-remmen met vier zuigers zorgen ervoor dat je snel stil komt te staan. Tegelijkertijd mag de ES7 ook 2000 kilogram trekken. En da’s meer dan de grotere ES8, want die heeft een maximaal trekgewicht van 1500 kg.
Nio levert de ES7 met twee batterijpakketten, en die kennen we al. Ook deze ES7 moet namelijk gebruik kunnen maken van het batterijwisselsysteem dat Nio al aanbiedt. De fabrikant werkt nu met 75 en 100 kWh-batterijen. In de ES7 is eerstgenoemde goed voor een range van 485 kilometer, volgens de Chinese CLTC-standaard. De 100 kWh-batterij maakt een bereik van 620 kilometer mogelijk. Later levert Nio ook een 150 kWh-batterij met solid state-techniek, waarmee de auto meer dan 850 kilometer kan hebben.
Prijs Nio ES7
In China heeft de ES7 al een prijs, want daar is-ie er (zonder batterij) omgerekend zo’n 56 duizend euro. Bestellingen beginnen nu, de eerste auto’s worden in augustus uitgeleverd. Wanneer de ES7 naar Europa komt, is nog niet bekend.
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten