Nio ET7: dé Tesla-concurrent of (nog) te duur?!
Een fraaie luxe elektrische sedan vol technologie met een verwisselbaar accupakket zodat je niet meer hoeft te stekkeren. Het klinkt allemaal ontzettend mooi, toch is de Nio ET7 nog geen echte concurrent van de Tesla Model S.
Vorige jaar september maakten we al even kennis met de ET7. Maar nu komt het model naar Nederland. We konden de EV rijden op en richting een circuit twee uur boven de Duitse hoofdstad Berlijn.
Nooit alleen in de Nio ET7
Nio zegt dat vorm en functie gelijk aan elkaar zijn, en dit zie je ook terug bij het ontwerp. De auto heeft 33 sensoren en camera’s. Ze zijn niet verstopt achter de voorruit omdat dit volgens Nio invloed heeft op de functionaliteit van de sensoren en camera’s. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Tesla maak Nio voor de ET7 gebruik van een lidar, die de weg voor de auto scant. Onder andere hierdoor zou het zelfrijdende systeem (in de toekomst) meer kunnen bieden dan dat van Tesla.
De sedan heeft altijd plek voor vijf personen die zowel voor- als achterin veel ruimte hebben. Al laat de hoofdruimte laat voor de passagiers op de achterbank te wensen over. Opvallend aan dat interieur is dat het erg minimalistisch is vormgegeven.
Tesla Model S Plaid krijgt concurrentie van Maserati GranTurismo Folgore
In de Nio ET7 ben je nooit alleen, er is namelijk een kleine Robot die je altijd vergezeld. De Robot heet Nome en is een soort geüpgraded en gezellige versie van Siri op je telefoon. Al kan die ook behoorlijk vervelend zijn en doen wat je van ‘m vraagt.
Alleen krachtige versies
Aan vermogen geen gebrek. De Tesla-concurrent beschikt over twee elektromotoren. Een van 180 kilowatt op de vooras en een van 300 kilowatt op de achteras. Tezamen zijn deze goed voor 480 kW, dat is zo’n 654 pk, het aantal Nm koppel ligt op 850.
En dat is niet enkel het topmodel. Alle Nio ET7’s hebben deze krachtige aandrijflijn. Wel kan je kiezen uit verschillende accugrotes. Er komt een 75 kWh accupakket waarmee je tot maximaal 445 kilometer kan rijden, een 100 kWh accupakket waarmee je tot maximaal 580 kilometer kan rijden én een accupakket van maar liefst 150 kWh. Hoe ver je met dit laatste accupakket komt, is nog niet duidelijk.
Nio ET7 duurder dan een Tesla Model S
Nio biedt de ET7 enkel aan in een abonnementsconstructie. Vanaf 16 oktober worden de eerste auto’s in Nederland uitgeleverd en kan je 1600 euro per maand stuk slaan op een Nio-abonnement voor de ET7. Je hebt dan het flexibele abonnement dat je maandelijks op kan zeggen.
Kies je voor een 36 maanden abonnement, dan ben je 1300 euro kwijt. In beide gevallen voor het 75 kWh accupakket. Ter vergelijk: voor dat geld lease je een BMW 7-Serie.
Nio zegt wel dat de abonnementprijs lager wordt naarmate de auto zelf ouder wordt. Hoeveel dit exact is, is nog onduidelijk. Vooralsnog is de Nio ET7 een prachtigere, goed rijdende, functionele EV met bijzondere techniek, maar ook gewoon ontzettend duur. Daarmee kan-ie nog niet opboksen tegen Tesla.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Nio vindt manier om importheffingen te omzeilen… via België [UPDATE]
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan