Je accu onderweg verwisselen? Nio maakt het misschien ook mogelijk in Europa
Het Chinese Nio gooit momenteel hoge ogen in het thuisland met haar elektrische auto’s en wisselstations voor accu’s. De fabrikant maakt zich nu klaar om ook de Europese markt te bestormen. Kunnen we daarom binnenkort ook zogenaamde swapping stations in ons land verwachten?
Nio is nog een relatief jonge speler in de wereld van elektrische auto’s, maar kende een aantal goede jaren op de Chinese markt. Je zult het merk vooral kennen van hun ingenieuze swapping station: een soort garagebox waar je met je auto in kunt rijden, om de accu van je EV te laten verwisselen. Zo hoef je dus nooit lang aan de laadpaal te staan om je accu vol te laden, maar rijd je binnen slechts drie minuten weg met een exemplaar dat reeds opgeladen is.
ET7
Dat Nio verder kijkt dan de Chinese markt, is al een tijdje duidelijk. Het merk spreekt al langer over toetreding tot de Europese markt, en dat gaat dit jaar naar verwachting ook gebeuren. Het liet onlangs nog de ET7 zien, een elektrische sedan die je kunt zien als een concurrent voor de Tesla Model S. Het heeft bovendien al de ES6 en ES8 in de gelederen, twee grote SUV’s. Ook de EC6, een coupé-SUV, doet het goed op de Chinese markt.
Met welke auto’s Nio aanvankelijk naar ons continent komt, is nog even onduidelijk. Het merk maakt daar de komende tijd een beslissing over. Wat in ieder geval een zekerheid is, is dat klanten de auto fysiek moeten kunnen ontdekken. Dat laat Hui Zhang, vicepresident van Nio’s Europese tak, weten aan Autocar. “Tweederde van de Europese consumenten kopen geen auto als ze er nog niet in hebben gereden. We zijn ons ervan bewust dat de klant nog altijd de auto moet voelen, ruiken, zien en rijden.” Of dat betekent dat Nio een groot netwerk van dealers opzet, is nog niet bekend. Ook daar wordt momenteel nog naar gekeken.
Verschillende regels
De grote vraag is natuurlijk of Nio ook haar swapping stations naar ons continent haalt. Het is volgens Zhang een van de grote redenen in China om consumenten over te laten stappen op een elektrische auto. Maar het is volgens de vicepresident een uitdaging om dat concept op ons continent te introduceren, “omdat er andere regels gelden in allerlei verschillende landen.” Zhang sluit de introductie van Europese swapping stations echter zeker niet uit.
Nio is overigens niet de eerste partij die zich bezighoudt met zulke wisselstations. Jaren terug was er al een start-up genaamd Better Place, dat met hetzelfde idee kwam. Het bouwen van zo’n station was toen echter te duur, batterijen waren te zwaar. Ook Tesla probeerde het, maar besloot toch te investeren in hun grote netwerk van Superchargers.