Nissan Ariya is startpunt nieuw gezicht en elektrische aandrijflijn
Op de Tokyo Motor Show 2019, die afgelopen oktober werd gehouden, droeg de Nissan Ariya nog de toevoeging ‘concept’, maar toen was al duidelijk dat de Japanse cross-over in productie zou gaan. Het is het eerste elektrisch aangedreven model van Nissan waarvoor met Renault en Mitsubishi een nieuwe architectuur is ontwikkeld.
Wanneer de Geneva International Motor Show 2020 was doorgegaan, had Nissans alliantie-partner Renault aan het grote publiek live een studiemodel laten zien, de Morphoz. Dat model was Renaults creatie op basis van de in samenwerking met Nissan en Mitsubishi ontwikkelde architectuur. Renault gaf zijn conceptversie een gimmick, want het studiemodel kon van wielbasis veranderen. Die geinige feature duidt er juist op hoe flexibel het platform is en dat er verschillende modellen met afwijkende afmetingen op dezelfde technische basis kunnen worden gemaakt. In de komende jaren zullen we de uiteenlopende modellen van Renault, Mitsubishi en Nissan zien.
Opvallend gestileerd
De Ariya trapt af. Hij kent een wielbasis van 2,775 meter. De lengte van de cross-over bedraagt 4,595 meter. De breedte en hoogte liggen op respectievelijk 1,85 en 1,66 meter. De Ariya kent korte overhangen, vóór en achter. De batterij voor de elektrische aandrijflijn ligt tussen de wielen, verstopt in de bodem van de auto. Binnen deze afmetingen heeft Nissan een opvallend gestileerde SUV neergezet. De gelijkenissen met de concept car van Renault zijn er door de schuin aflopende achterzijde. Typische Nissan-elementen zijn het front met het grote zwarte vlak. In het paneel staat het logo centraal, maar tegelijkertijd dient het als paneel om de sensoren van de ProPilot-technologie en Intelligent Key te beschermen. De lichtunits vallen op door hun slanke lijnvoering, zowel aan de voor- als achterzijde. In het front bestaan ze uit vier miniprojectoren van 20 millimeter. Echt veel wijkt de productieversie niet van zijn concept-broer af.
Vlakke interieurvloer
De Ariya is een vijfpersons model, twee stoelen voor- en drie zitplaatsen achterin. De auto kent binnenin een vlakke vloer, aangezien de batterij in de bodem ligt. Dat uit zich ook in de voorzijde. Waar normaliter het dashboard overgaat in een middenconsole, is die unit achterwege gelaten. Eenvoudig door de klimaatcontrolesysteem onder de motorkap te plaatsen, zoals de BMW i3 dat ook heeft. Tussen de twee voorstoelen bevinden zich nog steeds een armsteun, bergvakken en een selectieknop voor de rijstand, de vloer zelf is vrij zodat bijvoorbeeld een handtas over de vloer naar de passagierszijde geschoven kan worden. De bedieningsfuncties die je normaliter in de middensectie van het dashboard vindt, zijn ondergebracht in een hoog op het dashboard geplaatst 12,3-inch groot scherm. Knoppen en schakelaars kent de Ariya niet. Onder het dashboard bevinden zich een dashboardkastje en een uitschuifbare tafeltje. Nissan claimt dat de Ariya een van de ruimste interieurs in zijn klasse heeft.
Vijf verschillende motorversies
Op de Europese markt brengt Nissan de Ariya in vijf verschillenden aandrijfversies, een gamma dat is opgebouwd uit twee- en vierwielaandrijving en twee verschillende accupakketten. Aan de basis staat de tweewielaangedreven versie met 63 kwh-batterij. Daarnaast komt een variant met 87 kWh-accupakket. Vervolgens is de Ariya e-4ORCE 63 kWh, waarbij de extra naam in de aanduiding voor vierwielaandrijving staat. De uitvoering heeft een extra elektromotor aan boord. De vierwielaandrijver is er ook met het 87 kWh-accupakket, waarvan tevens een Performance-versie beschikbaar komt.
Actieradius Nissan Ariya
Met de basisversie en zijn 160 kW sterke elektromotor moet je volgens Nissan een afstand kunnen afleggen van maximaal 360 km. De 87 kWh-versie zou goed zijn voor maximaal 500 km bereik. Die versie heeft een 178 kW sterke elektromotor aan boord. Voor de vierwielaandrijvers plaatst Nissan een elektromotor op de achteras, waardoor het systeemvermogen op 205 kW komt te liggen. Dat kost een dikke 50 liter aan bagageruimte, van 468 liter daalt het laadvolume tot 415 liter. De actieradius ligt op 340 km. In combinatie met de 87 kWh-batterij en een iets sterkere elektromotor (totaalvermogen 225 kW) bedraagt de reikwijdte 460 km. De e-4ORCE Performance krijgt nog meer vermogen: 290 kW, wat hem wel 60 km aan bereik kost. De tweewielaandrijvers zijn begrensd op 160 km/h, de vierwielaandrijvers op 200 km/h. Nissan levert de 63 kWh-versies met een 7,4 kW-lader voor thuisgebruik, de 87 kWh heeft een 22 kW 3-faselader voor thuisladen. Snelladen (CCS) kan tot 130 kW. De CCS-aansluiting is specifiek voor Europa en Amerika, aangezien daar het publiek zich duidelijk voor deze stekkeraansluiting heeft uitgesproken. Het trekgewicht bedraagt voor alle versies 1500 kg.
Nieuw logo
Met de introductie van de Ariya lanceert Nissan ook een nieuw logo. Het 2D uitgevoerde embleem geeft het startpunt aan van een nieuw tijdperk. De Ariya is het eerste model waarop het logo te zien zal zijn.
Video Nissan Ariya Concept
Autovisie maakte vorig jaar al kennis met de Ariya Concept, zoals je ziet in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten