Nissan: elektrificatie niet voor alle markten en alle modellen
Nissan kondigt aan dat de modellen op de belangrijkste afzetmarkten binnen tien jaar over een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikken. Dat betekent dus dat dat niet voor elke Nissan geldt. Met de geëlektrificeerde motoren betreedt de fabrikant alleen Europa, de Verenigde Staten, China en uiteraard Japan.
De elektrificatie van het modellengamma in die verschillende markten moet in 2030 compleet zijn. Daarna volgen langzaam de overige markten. De introductie van elektro-ondersteuning en volledig elektrische aandrijflijnen moet er voor zorgen dat Nissan in 2050 CO2-neutraal is.
E-Power
De fabrikant investeert op dit momen in de accutechniek, elektromotoren en zijn e-Power-techniek. Laatstgenoemde techniek debuteerde enkele jaren geleden in Japan en komt dit jaar voor het eerst op de Europese markt beschikbaar. Waar in Japan de e-Power technologie in de Note beschikbaar is, krijgt in Europa de Qashqai de beschikking over de aandrijflijn. E-Power is een elektrische aandrijflijn, die gebruikmaakt van een benzinemotor als range-extender. Die benzinemotor drijft niet de voorwielen aan, maar verzorgt de energie voor de elektromotor. Beide krachtbronnen werken dan ook vrijwel constant samen. De Qashqai kan wel volledig elektrisch rijden, maar dan gaat het om slechts drie kilometer. Daarna slaat de verbrandingsmotor weer aan om de elektromotor van stroom te voorzien.
Waterstof
Het merk ziet ook toekomst in de brandstofcel. Wanneer en hoe de Japanse autobouwer de waterstoftechniek op grote schaal gaat uitrollen, is niet bekend. Nissan is tegelijkertijd al een ervaren speler in de wereld van elektro-auto’s. Het was jaren geleden pionier met de Leaf, waarmee het nog steeds succes boekt. Daarna bouwde Nissan ook een elektrische bestelauto, de e-NV200.
Binnenkort lanceert het Japanse merk het volgende elektro-model: de Ariya. Dat is een SUV/crossover die bóven de Leaf in het gamma komt. Het accupakket van de Ariya ligt tussen de wielen. De Japanners bieden keuze uit twee groottes, een 63 en een 87 kWh-batterij. Voorin hangt de elektromotor. De basisvariant levert 160 kW, maar er is ook een 178 kW-variant. Met een extra motor op de achteras neemt het systeemvermogen toe tot 205 kW en 225 kW. De Performance–versie komt tot 290 kW. De actieradius varieert van 340 km tot 500 km. Laden geschiedt via een 7,4 of 22 kW-thuislader thuislader of een CCS–snellader tot 130 kW. Meer lezen over de Ariya doe je hier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten