Twee speciale Nissans GT-R met een maar
Je bent pas volwassen als je een bepaalde leeftijd bereikt. maar die term voor mensen gaat niet op voor auto’s. Alhoewel, voor de Nissan GT-R lijkt het zo te zijn, want nog dit jaar, op 6 december om precies te zijn, viert de Japanse supercar alweer zijn veertiende verjaardag. De fabrikant ziet elke keer weer verbeteringen voor het model. Nissan toont wederom aan dat de GT-R nog steeds ‘alive and kicking’ is.
Alweer in 2007 onthulde Nissan de GT-R, een vierpersoons sportcoupé met een beresterke V6-turbomotor. Voor het eerst mocht een generatie uit de stamboom van de GT-R’s de wijde wereld in. Nu zijn we alweer veertien jaar verder. De Nissan GT-R is er nog steeds en als je ziet hoe hij er vandaag de dag bijstaat, verschilt dat nauwelijks van de versie uit de eerste jaren. Hij onderging een kleine facelift. Op technisch vlak zette Nissan continu een stapje. De 480 pk bij de marktintroductie zijn er nu maximaal 600.
Een maar
Om de GT-R in de herfst van zijn carrière nog attractief te houden komt de fabrikant met twee speciale edities. Er is een maar. De uitvoeringen zijn alleen voor de thuismarkt bedoeld. In Japan verschijnt de GT-R zodoende als gelimiteerde GT-R Premium Edition T-spec en als GT-R Track Edition Engineered by NISMO T-spec op de prijslijst.
Premium Edition T-spec
Om de GT-R nog aantrekkelijk te maken zijn de twee T-spec limited editions voorzien van wat exterieure opsmuk. Aan de achterzijde van de Premium Edition T-spec monteert Nissan een spoiler vervaardigd van carbon fibre. De voorzijde kenmerkt zich door een motorkap van eveneens koolstofvezel. Daarnaast is de speciale editie voorzien van carbon/ceramic remschijven, een aangepast remsysteem, gesmede wielen in een bronzen kleur en een speciale ‘limited edition-badge op de voor- en achterzijde. Onderhuids krijgt de speciale GT-R een lichtere wielophanging. Slechts 100 stuks zien het levenslicht. De fabrikant verwacht dat de kopers geselecteerd moeten worden, wat impliceert dat de vraag hoger is dan het aanbod, zo denkt Nissan.
De gelukkigen kunnen kiezen uit Midnight Purple en Millennium Jade voor de exterieurkleur. De fabrikant geeft aan dat Midnight Purple een speciale (meer dynamische) tint is van de kleur eerder voor de GT-R gebruikt.
Alternatief
Voor wie naast de hier afgebeelde Premium Edition T-spec grijpt, biedt Nissan de GT-R als Track Edition engineered by NISMO T-spec. Het is een hele mond vol. De sportcoupé beschikt in deze specificatie over van koolstofvezel vervaardigde achterklep en dak. Als uitgangspunt voor de -heel even adem- Track Edition engineered by NISMO dient het basismodel, aangevuld met Nismo-techniek.
Alleen voor Japan
De twee limited editions komen alleen voor de Japanse markt beschikbaar en zijn dus louter rechtsgestuurd verkrijgbaar. Vanaf de tweede helft van oktober zijn ze ginds leverbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace