Nissan maakt van Leaf hot hatch met 300+ pk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fnissan-leaf-e-2.jpg)
Nissan hintte al een keer naar de komst van een snelle Leaf, maar tot nu komt het merk niet verder dan een Leaf Nismo met evenveel vermogen als het reguliere model. Wellicht dat deze 309 pk sterke Leaf e+ een voorbode van iets nieuws is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fnissan-leaf-e-9.jpg)
De toekomst voor hot hatches staat onder druk. De CO2-eisen beperken de mogelijkheden en het lijkt erop dat ook deze categorie auto’s moet overschakelen op volledig elektrische aandrijving. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hard gaan op elektriciteit kost veel stroom. Dat betekent dat het bereik snel afneemt en dat wil je niet in een auto die voor dagelijks gebruik bestemd is. Kortom, het duurt nog wel even voordat we een elektrische hot hatch te zien krijgen. Of toch niet? Nissan heeft namelijk een Leaf e+ omgebouwd tot 309 pk sterke krachtpatser.
Regeneratieve remmen
De snelle Nissan Leaf heeft op iedere as een elektromotor en daardoor vanzelf vierwielaandrijving. De motoren zijn gezamenlijk goed voor 227 kW (309 pk) en 680 Nm. De auto zit tjokvol innovaties, zoals regeneratieve remmen op elk wiel. Deze worden afzonderlijk geregeld en reageren ook op stuurbewegingen, zodat de auto bochten op hoge snelheden kan nemen zonder dat de bestuurder daar veel input voor hoeft te geven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fnissan-leaf-e-1.jpg)
Om het sportieve rijgedrag te verbeteren, heeft Nissan de auto breder en korter gemaakt. De wielkasten zijn 42 mm uitgeklopt tot een totale breedte van 1,83 meter om ruimte te bieden aan de sportievere wielen (215/55 voor en 235/50 achter). Daarnaast kromp de auto precies één centimeter in de lengte (4,48 m). Die wielbasis blijft ongewijzigd op 2,7 meter.
Eenmalig project
Helaas laat Nissan verder helemaal niets weten over de auto. Geen prestaties, rondetijden of wat dan ook. Het enige wat we wel weten, is dat deze auto nooit in de verkoop gaat. Het is een eenmalig project van het merk om te laten zien wat het kan doen met een elektrische aandrijflijn. De technologie die deze Leaf in zich heeft, wordt binnenkort verder toegelicht als het merk een ‘next-generation EV’ aankondigt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had