Nissan Qashqai alleen als vijfzitter, maar waarom?
De vorige generatie had al geen zevenzitsversie meer, maar ook van de nieuwe Nissan Qashqai komt er geen uitvoering met drie zitrijen. Waarom eigenlijk niet?
De belangrijkste reden is dat Nissan naast de Qashqai nog een fonkelnieuwe SUV brengt, en dat is de X-Trail. Dat grotere model komt er wél als zevenzitter. Met een volwaardige zevenzitter als de X-Trail en een zevenzits wanna-be als de Qashqai zou laatstgenoemde nauwelijks iets aan het programma toevoegen. Zeker omdat de twee modellen in het programma al dicht bij elkaar zitten.
Drie zitrijen
Daarnaast is de vraag naar een zevenzits Qashqai erg klein, zo geeft Nicolas Tschann, General Manager C-Segment en Crossover van Nissan, aan. “We hadden van de eerste generatie een zevenzits versie, de Qashqai +2. Die bood drie zitrijen, met achtereenvolgens twee, drie en twee zitplaatsen. Maar toen we een marktonderzoek deden, ontdekten we dat ‘t het overgrote deel van de kopers niet te doen was om de twee extra stoelen. Ze wilden meer bagageruimte. Met de tweede generatie hebben we daarom van de extra stoelconstructie afgezien en de bagageruimte vergroot.”
Fors meer bagageruimte
Met de derde generatie, die volgend jaar zijn opwachting maakt, heeft Nissan wederom de bagageruimte vergroot. De winst bedraagt 74 liter, een stuk groter dan de ‘meer dan 50 liter’ die het bedrijf in eerste instantie opgaf. De winst zit hem niet in de grotere carrosserie, die 3,5 cm is toegenomen, waarvan 2,0 cm tussen de assen. Het nieuwe platform, dat voortkomt uit de alliantie met Renault en Mitsubishi, biedt een lagere vloer. De extra centimeters zitten in de diepte en niet zozeer in de 2,0 cm bredere carrosserie.
Nog steeds geen verschuifbare achterbank
Nissan haalt elk litertje uit de bagageruimte. Mooi recht of vierkant is de laadbak niet, want dat kost ruimte. “Het zit in ons Japanse DNA om zo efficiënt mogelijk met ruimte om te gaan en er het maximale uit te persen. Flexibiliteit schrijf je in Japan in hoofdletters.” Toch, een eenvoudige voorziening als een verschuifbare achterbank kent de Qashqai net als de Juke niet. De reden is simpel: “Om een dergelijke voorziening toe te passen heb je een lang platform nodig, en dan moet er een voordeel zijn om het toe te passen. We kiezen voor het gewichtsvoordeel. Dat betekent dat door voor een vaste achterbank te kiezen je 28 kg aan wagengewicht bespaart, en minder gewicht betekent minder CO2-uitstoot. We hebben juist alles op de weegschaal gelegd om de massa van de auto te reduceren. De Qashqai krijgt aluminium portieren en een kunststoffen achterklep. De kosten zijn extreem om die bijna 75 kg uit de auto te krijgen, om daar dan weer 28 kg aan een rails met schuifsysteem voor op te offeren. We hebben op de tweede zitrij beenruimte gewonnen en de bagageruimte is fors groter dan voorheen. Om dan een verschuifbare achterbank te plaatsen voor de zeldzame momenten dat je die gebruikt? Nee.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce