Nissan Qashqai e-power rijdt drie kilometer vol-elektrisch
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FNew-Nissan-Qashqai-camo-1.jpg)
Na het enorme succes in Japan rolt Nissan zijn e-power technologie ook in Europa uit. De fonkelnieuwe, alweer derde generatie Qashqai, krijgt de elektrische aandrijflijn als eerste. Andere types volgen spoedig.
E-power staat voor een hybride-aandrijflijn, maar anders dan bij bijvoorbeeld de Toyota Prius zorgt de elektromotor voor de overdracht van de trekkracht naar de voorste wielen. Een verbrandingsmotor is aanwezig, maar zorgt ervoor dat de trekkracht naar de elektromotor gaat. Chevrolet bijvoorbeeld had een dergelijk motorconcept eerder, dat naast in de Volt ook in de Opel Ampera werd toegepast.
Driecilinder met elektrokracht
Nissan kiest voor een 140 kW sterke elektromotor en een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met 158 pk. De accu heeft een capaciteit van 2 kWh. Hoeveel brandstof de aandrijflijn consumeert is nog niet bekend. Dat geldt ook voor de CO2-uitstoot. Het merk verklapt al wel dat er hooguit twee tot drie kilometer puur op elektrokracht kan worden gereden. De Qashqai heeft weliswaar een EV-mode, maar die noemt Nissan de ‘stille’ modus. Die aanduiding komt voort uit het feit dat de tot MR15 DDT gedoopte verbrandingsmotor in die modus is uitgeschakeld en de mond is gesnoerd. Die EV-mode kan dus maar kortstondig worden geactiveerd, bijvoorbeeld wanneer je geruisloos je oprit af wilt rijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FNew-Nissan-Qashqai-camo-11.jpg)
Productiecapaciteit
Nissan introduceerde de aandrijflijn in 2017 met de lancering van de Note e-power. De motorisering werd sindsdien alleen exclusief in Japan aangeboden. En met succes, want de complete productiecapaciteit van de aandrijflijn werd door de Japanse kopers opgeëist. Met de vernieuwde uitgave trekt Nissan nu ook naar Europa. Het merk stelt zelfs dat we hem ook in de Juke kunnen verwachten. Op welke termijn dat gebeurt, zegt de fabrikant nog niet. De Japanners kiezen er overigens voor om de techniek niet met de alliantiepartners te delen. Mocht Renault er interesse in hebben, dan mag het zich wel melden, zo laat de fabrikant weten. De Franse autobouwer richt zich voorlopig echter volledig op de eigen E-tech hybride-andrijflijn.
Leveringsprogramma
De nieuwe Qashqai komt niet alleen met de e-power aandrijflijn. Het andere beschikbare motorblok is een 1,3-liter driecilinder met een vermogen van 140 of 158 pk. De zwakste van het duo komt er alleen met tweewielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Voor de sterkste één-punt-drie vervangt Nissan de handbak desgewenst door een CVT, die met zowel twee- als vierwielaandrijving wordt gebouwd. Hoe het gamma er in Nederland uit komt te zien, is nog niet bekend. Een diesel komt er niet, want die is niet ontwikkeld.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FNew-Nissan-Qashqai-camo-8.jpg)
Wanneer komt de nieuwe Qashqai?
Nissan maakt de fractioneel langere en bredere Qashqai in februari wereldkundig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Superruim, spotgoedkoop tanken en dat voor 31.000 euro
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?