Nissan Qashqai e-power rijdt drie kilometer vol-elektrisch
Na het enorme succes in Japan rolt Nissan zijn e-power technologie ook in Europa uit. De fonkelnieuwe, alweer derde generatie Qashqai, krijgt de elektrische aandrijflijn als eerste. Andere types volgen spoedig.
E-power staat voor een hybride-aandrijflijn, maar anders dan bij bijvoorbeeld de Toyota Prius zorgt de elektromotor voor de overdracht van de trekkracht naar de voorste wielen. Een verbrandingsmotor is aanwezig, maar zorgt ervoor dat de trekkracht naar de elektromotor gaat. Chevrolet bijvoorbeeld had een dergelijk motorconcept eerder, dat naast in de Volt ook in de Opel Ampera werd toegepast.
Driecilinder met elektrokracht
Nissan kiest voor een 140 kW sterke elektromotor en een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met 158 pk. De accu heeft een capaciteit van 2 kWh. Hoeveel brandstof de aandrijflijn consumeert is nog niet bekend. Dat geldt ook voor de CO2-uitstoot. Het merk verklapt al wel dat er hooguit twee tot drie kilometer puur op elektrokracht kan worden gereden. De Qashqai heeft weliswaar een EV-mode, maar die noemt Nissan de ‘stille’ modus. Die aanduiding komt voort uit het feit dat de tot MR15 DDT gedoopte verbrandingsmotor in die modus is uitgeschakeld en de mond is gesnoerd. Die EV-mode kan dus maar kortstondig worden geactiveerd, bijvoorbeeld wanneer je geruisloos je oprit af wilt rijden.
Productiecapaciteit
Nissan introduceerde de aandrijflijn in 2017 met de lancering van de Note e-power. De motorisering werd sindsdien alleen exclusief in Japan aangeboden. En met succes, want de complete productiecapaciteit van de aandrijflijn werd door de Japanse kopers opgeëist. Met de vernieuwde uitgave trekt Nissan nu ook naar Europa. Het merk stelt zelfs dat we hem ook in de Juke kunnen verwachten. Op welke termijn dat gebeurt, zegt de fabrikant nog niet. De Japanners kiezen er overigens voor om de techniek niet met de alliantiepartners te delen. Mocht Renault er interesse in hebben, dan mag het zich wel melden, zo laat de fabrikant weten. De Franse autobouwer richt zich voorlopig echter volledig op de eigen E-tech hybride-andrijflijn.
Leveringsprogramma
De nieuwe Qashqai komt niet alleen met de e-power aandrijflijn. Het andere beschikbare motorblok is een 1,3-liter driecilinder met een vermogen van 140 of 158 pk. De zwakste van het duo komt er alleen met tweewielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Voor de sterkste één-punt-drie vervangt Nissan de handbak desgewenst door een CVT, die met zowel twee- als vierwielaandrijving wordt gebouwd. Hoe het gamma er in Nederland uit komt te zien, is nog niet bekend. Een diesel komt er niet, want die is niet ontwikkeld.
Wanneer komt de nieuwe Qashqai?
Nissan maakt de fractioneel langere en bredere Qashqai in februari wereldkundig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken