Nissan Qashqai nog gecamoufleerd, maar dit zijn de details!
Een nieuwe Nissan Qashqai is aanstaande. Autovisie maakte alvast kennis met de nieuweling. Hij is iets groter en breder, biedt meer technologie en krijgt hybridetechniek. In het voorjaar van 2021 start de productie in Groot-Brittannië.
Niemand maar dan ook niemand had ook kunnen denken dat de allereerste Nissan Qashqai zo’n groot verkoopsucces zou worden. Bij Nissan zetten de rekenwonders al in op een ambitieuze 100.000 stuks op jaarbasis, maar dat het cijfer naar zo’n 200.000 eenheden per jaar ging, hadden ook zij in hun meest positieve berekeningen niet ingecalculeerd. En wat een risico nam Nissan destijds. Na de Sunny verloren de Japanners snel terrein. Het bedrijf zag dat het met een nieuwe Almera de concurrentiestrijd niet aankon. Er werd van concept gewisseld, de traditionele hatchback werd een crossover. De rest is geschiedenis. In totaal verlieten er tot op heden drie miljoen exemplaren van de Qashqai de Europese showrooms.
Alliantiepartner
Tegenwoordig kent de Qashqai meer concurrentie dan voorheen en dat zie je ook in de verkoopverdeling terug. Van de eerste generatie werden er twee keer zoveel als die van de tweede generatie verkocht. Het nieuwste model gaat de strijd aan met onder andere de Renault Kadjar, het product van alliantiepartner Renault. De Japanners maken voor de nieuwe generatie wederom gebruik van dezelfde techniek. De Qashqai staat ditmaal op de CMF-architectuur, die specifiek op het C-segment is afgestemd. De ontwikkeling is geheel door Nissan zelf uitgevoerd.
Licht gegroeid
In vergelijking met de vorige editie groeit de nieuweling 3,5 centimeter en is de lengte nu 4,43 meter. Ook in de breedte krijgt de SUV er centimeters bij, 2,5 om precies te zijn. De auto meet nu 1,84 meter, bij een gelijk gebleven hoogte van 1,62 meter. Volgens de designafdeling was het geen noodzaak om de Qashqai veel groter te maken, want met de bestaande maatvoering blijft het gat met de kleinere Juke groot genoeg en valt de nieuwe Qashqai onveranderd in het C-segment. De echte reden is dat de ontwerpers de SUV beter in verhouding wilden krijgen. De ‘stance’ van de auto is door de toegenomen lengte en breedte beter.
Minimaal zwaarder
Het verschil in lengte komt tot uiting in de overhang vóór en de wielbasis. Aan de achterzijde wijzigde geen centimeter, al is de vorm van de achtersteven iets verder naar buiten getrokken. Achter de klep schuilt een grotere bagageruimte. Navraag van Autovisie leert dat de vijftig extra liters voortkomen uit het nieuwe platform dat voor een lagere bodem zorgt. De bodemsectie kent nu overigens ook een betere verdeling van de krachten bij een aanrijding, zowel bij een front- als bij een side-impact. Overall kent de nieuwe Qashqai ook een stijvere carrosserie. De modificaties resulteren in een totale gewichtstoename van 20 kilogram. Een klein verschil met zijn voorganger, maar de fabrikant geeft als antwoord op een vraag van Autovisie dat de body-in-white 60 kilo lichter is, terwijl het gebruik van aluminium carrosseriedelen voor 20 kilogram minder gewicht zorgt. Een kunststoffen achterklep de massa is goed voor een reductie van bijna 3 kilo.
Hybridetechniek
De uiteindelijke gewichtstoename komt onder andere op het conto van de toegenomen techniek. Zowel de uitgebreide veiligheidsverhogende zaken zorgen voor meer gewicht. Dat geldt ook voor de aandrijflijnen. Voor het eerst komt er e-Powertechniek voor de Qashqai beschikbaar. Die aandrijflijn wordt de sterkste krachtcentrale. Hoewel de fabrikant nauwelijks niets over de motor verklapt, levert-ie 188 pk. De kracht komt van een elektromotor, die rechtstreeks naar de voorwielen gaan. Een benzinemotor is aanwezig, maar heeft geen verbinding met de wielen. Deze range-extender-versie komt naast een 1,3-liter viercilinder in het programma. Dat motorblok levert afhankelijk van de versie 138 of 155 pk. Eerstgenoemde beschikt over een handbak en tweewielaandrijving. De sterkste krachtbron is er met keuze uit een handbak en CVT, alsmede vóór- en vierwielaandrijving.
ProPilot met Navi-link
Op het gebied van nieuwe rijassistenten introduceert Nissan zijn ProPilot met Navi-link. De data van het navigatiesysteem zorgt ervoor dat de auto de op het wegdeel geldende maximum snelheid kan overnemen. Met ProPilot kon de auto al automatisch remmen en gasgeven, zelfs tot stilstand in file-verkeer komen, en zelfstandig tussen de witte lijnen rijden op veilige afstand van een voorligger. De toevoeging zorgt er tevens voor dat de snelheid wordt aangepast wanneer een rotonde of afrit nadert. De techniek zit niet standaard op de basisversie.
Nissan Qashqai leverbaar
Nissan geeft later de eerste officiële details prijs, want op dit moment zijn de testwerkzaamheden nog in volle gang. Begin 2021 rondt Nissan het project af. De fabriek in Sunderland zal rond april 2021 het eerste exemplaar fabriceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range