Nissan streeft naar “minder dan 30.000 euro” voor elektrische Micra
Nissan geeft een vervolg aan de Nissan Micra, maar daarvoor gaat het nog sterker leunen op Renault dan het voor de huidige editie al deed. In 2024 of 2025 moet de hatchback komen. De elektrische versie moet voor minder dan 30 mille op de prijslijst komen te staan.
Dat geeft Guillaume Cartier, Nissan executive voor onder andere de Europese regio, aan. In gesprek met het gerenommeerde autovakblad Automotive News laat de topman zich uit over de toekomstige Nissan Micra. Het nieuwe model wordt, zoals bekend, een aangepaste Renault. De bodemsectie deelt de Japanse hatchback deels met onder andere de reeds aangekondigde Mégane, Scénic en 5, waarop ook de eigen Ariya staat. Voor de nieuwe Micra heeft de Franse divisie de ontwikkelingsleiding, al is de designafdeling van de Japanse autobouwer er nauwkeurig bij betrokken.
Nissan en Renault is samenwerking voor elektrische Micra
In gesprek met Automotive News verklaart Guillaume Cartier de keuze voor de samenwerking. “Toen ik het R&D-centrum van Renault bezocht, zag ik hun auto’s staan. Ik zag het platform en sommige leidinggevenden zeiden: Het zou geweldig zijn als we meer volume hebben. Ik reageerde meteen met: Oké, maar dat moet dan in Nissan gelabelde auto’s zitten. Na enig overleg hebben we besloten om voor de Micra-vervanger te gaan. Dat geeft ons de mogelijkheid om een volledig elektrische compacte auto te hebben, die een groot deel van de markt beslaat, aangezien dat segment in sommige landen nog steeds goed is voor meer dan 20 procent van de totale markt. Alleen zijn we niet groot genoeg, maar als we met zijn tweeën zijn neemt het volume toe en dat levert een kostenvoordeel op.”
Guillaume Cartier geeft aan dat Nissan een instapmodel nodig heeft: “Vanuit marketing- en klantoogpunt geeft de Micra ook een andere toegang tot het merk, want je komt nu ook via een elektromodel binnen. Zonder de Micra is de Juke ons kleinste model”.
Klanten voor elektro-Micra
Op de vraag van Automotive News wat klanten van een kleine elektro-auto verwachten, zegt Guillaume Cartier: “Je hebt twee soorten klanten: de ene is een groenbewuste, early adopter die bereid is wat meer te betalen. De andere is een meer fiscaal conservatieve koper die gefocust is op de totale eigendomskosten van de auto.”
De nieuwe Micra is niet de enige coproductie van Nissan met Renault. Ook voor de volgende generatie worden de band steviger aangetrokken. De alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi stelt dat in 2025 rond de 50% van alle modellen wordt ontwikkeld volgens het moeder-zuster-principe. Dat betekent dat Renault voor de Europese markt het voortouw in de ontwikkeling van nieuwe modellen neemt.
De bouw van de Micra-opvolger zal eveneens door Renault worden uitgevoerd. De Fransen richten momenteel ‘ElectriCity’ in Frankrijk in voor de bouw van louter elektrische auto’s. In 2030 wil het concern sowieso alleen elektro-auto’s maken. Het ontwerp van de nieuweling is exclusief voor Nissan, dat de elektrisch aangedreven Micra-opvolger alleen in Europa gaat verkopen.
Exclusief voor Europa
De nieuwe Micra is niet de enige coproductie van Nissan met Renault. Ook voor de volgende generatie worden de band steviger aangetrokken. De alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi stelt dat in 2025 rond de 50% van alle modellen wordt ontwikkeld volgens het moeder-zuster-principe. Dat betekent dat Renault voor de Europese markt het voortouw in de ontwikkeling van nieuwe modellen neemt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Creatieve armoede? Gelekte beelden tonen nieuwe Nissan Micra
-
Dit kost de 436 pk sterke Nissan Ariya Nismo in Nederland
-
Deze compacte, ruime occasion slaat de juiste toon aan
-
Deze elektrische occasion kost niks, maar geeft je wel actieradiusstress
-
Met opmerkelijke claim vergelijkt Nissan de Ariya Nismo en GT-R
-
Test nieuwe Nissan Qashqai: dit is er beter geworden
-
Airco overbodig? Kies voor deze lak om je auto koel te houden
-
Love it or hate it! Deze opvallende occasion kost 17.500 euro
-
Deze charmante occasion kost je slechts 2.500 euro
-
Waarom Autovisie nu een Nissan Skyline in de garage heeft
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen