Nog een Europese Ford-fabriek dicht
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F2021_FORD_FOCUS_ST-LINE_02.jpg)
In 2017 sprak Ford alle vertrouwen in de Duitse fabriek te Saarlouis uit en trok het nog een keer de portemonnee om de bouw van nieuwe modellen mogelijk te maken. Nu, vijf jaar, later geeft de Amerikaanse autobouwer aan de productiefaciliteit in 2025 te sluiten.
De Amerikanen geven geen vervolg aan de productie in Saarlouis. Momenteel maakt Ford daar de Focus, maar dat model krijgt in die faciliteit geen opvolger. De fabriek verloor al eerder de bouw van de C-Max, Galaxy en S-Max. Ford geeft aan dat het nog onderzoekt wat het met de faciliteit gaat doen. Verkoop van de hele boel aan een andere autobouwer behoort tot de opties, zegt Ford of Europe Chairman Stuart Rowley tegen het autovakblad Automotive News Europe.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FFord-Saarlouis.jpg)
Van Duitsland naar Spanje
Saarlouis was in de race om nieuwe modellen te bouwen, maar de fabriek verloor een interne strijd met de Ford-faciliteit in Valencia, Spanje. Enkele toekomstige elektrische modellen zijn zodoende toegewezen aan de Spaanse locatie. De bouw van die modellen start later dit decennium. De bouw van de Focus eindigt uiterlijk in 2025. Saarlouis gaat dan als onderdeel van het Ford-concern dicht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F2021_FORD_FOCUS_ST-LINE_01.jpg)
Volgens Rowley betekent de sluiting van Saarlouis een massa-ontslag, maar de toewijzing van productie aan Valencia betekent geen extra banen in Spanje. De topman geeft aan dat de overstap van benzinemodellen naar elektro-auto’s banen kost aan de productielijnen. Er volgt ook voor Valencia een ontslagronde. Volgens Automotive News Europe werken er momenteel 6000 mensen in Valencia en 4600 in Saarlouis.
Investeringen in Saarlouis
Laatstgenoemde locatie kreeg in 2017 nog een flinke financiële injectie. Die was noodzakelijk om de productiestart van de Ford Focus mogelijk te maken. Toen zei de toenmalige topman van Ford of Europe Jim Farley, nu topman van het Amerikaanse merk: “Deze investering van € 600 miljoen bevestigt opnieuw de betrokkenheid van Ford bij Duitsland, waar onze Europese activiteiten zijn gecentreerd. We hebben in Duitsland meer dan 25.000 mensen in dienst, meer dan elders in Europa.” Drie jaar daarvoor sloot Ford nog een overeenkomst met de Duitse ondernemingsraad, onder andere voor de bouw van de Fiesta in Keulen. Echter, al in 2018 kondigde Ford aan het personeelsbestand in Saarlouis te reduceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had