Nog een keer 800 pk in de Mercedes-AMG GT 63
De Mercedes-AMG GT 63 is aangepakt door G-Power. Waar de snelle vierdeurs coupé al veel vermogen heeft, is-ie dankzij de tuner nu krankzinnig sterk geworden.
De standaard AMG GT 63 is al ontzettend krachtig. Met een vermogen van bijna 600 pk is het een absurd snelle auto, die mee kan doen met de supercars van tegenwoordig. Daarnaast is het aan boord goed vertoeven, zoals je kunt zien in onze test.
Mercedes-AMG GT 63 (S)
De AMG GT 63 heeft standaard een 585 pk en 700 Nm sterke 4,0-liter V8 in het vooronder. Dankzij dat vermogen in combinatie met vierwielaandrijving zit hij al in 3,4 seconden op 100 km/h. Is dat nog niet snel genoeg? Dan is er ook nog de Mercedes-AMG GT 63 S, met de S van ‘sneller’. Die perst er namelijk 54 pk extra uit (639 pk), waardoor hij nog eens 0,2 seconde sneller is. De topsnelheid bedraagt 310 km/h voor de ‘normale’ AMG en 315 km/h voor de S-variant.
G-Power GP 63 Bi-Turbo
Ja, zo heet de creatie van G-Power voluit. Een mond vol, maar dan heb je ook wat. Op basis van de standaard Mercedes-AMG GT 63 kun je uit drie verschillende vermogensupgrades kiezen bij de Duitse tuner. Als ‘instapper’ bieden ze een upgrade naar 700 pk en 950 Nm. Dan wordt alleen de software aangepast, en dat kost je €2495. Wil je meer, is er ook een upgrade naar 750 pk en 1000 Nm voorhanden. Dit is ook een software-upgrade, maar nu in combinatie met andere downpipes (het deel dat het uitlaatspruitstuk met de rest van de uitlaat verbindt). Dit kost je €2995, exclusief de prijs van de downpipes.
Maar ja, als je het doet, doe je het goed. De duurste upgrade brengt het vermogen naar 800 pk en eveneens 1000 Nm. Hoeveel kost dat dan? Iets meer, namelijk €20.433. Daarvoor krijg je de software-tuning (€3595), nieuwe turbo’s (€6390) en andere downpipes (€5360). Ook komt daar nog een sportluchtfilter bij (€238) en een roestvrijstalen uitlaatsysteem van G-Power (€4850). Voor een auto die meer dan twee ton kost is dat dus best te doen.
Niet snel genoeg
Blijkbaar vonden tuners, maar ook Mercedes zelf, dat vermogen van de Mercedes-AMG GT 63 niet genoeg. G-Power was daarin niet de eerste. Zo heeft Brabus eerder ook al het vermogen opgeschroefd naar 800 pk en 1000 Nm, waardoor de AMG in 2,9 seconden naar de 100 km/h gaat. Ook Mercedes zelf spreekt al langere tijd over een ruim 800 pk sterke hybride AMG GT 73. Die plannen dateren al van 2018, en worden alsmaar uitgesteld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace