Nog extremer én beter voor coureurs: de Audi R8 LMS GT3 Evo 2
Audi blaast haar R8 LMS GT3-racemonster nog maar eens nieuw leven in, want na de eerste ‘evolutie’ komt nu de Evo 2.
De Audi R8 LMS GT3 ziet in 2008 het levenslicht en moet Audi helpen naar grote zeges in lange-afstandsraces, maar ook kortere races. Dat is de opgevoerde R8 zeker wel gelukt. Met maar liefst 83 gewonnen coureurskampioenschappen wereldwijd en nog eens 106 overwinningen in kampioenschappen vindt Audi het nog geen tijd om afscheid te nemen van haar sportieve model. In plaats daarvan komt er een tweede evolutie van de R8 LMS.
Een tweede, inderdaad, omdat Audi in 2018 al met een Evo kwam. Die upgrade toverde de nog wat brave, rondvormige Audi om tot een vlijmscherpe en strak gevormde racemachine. Nieuwe vormen en aerodynamische elementen op zowel de voor- als achterzijde zorgden destijds voor meer downforce dan op het uitgaande model.
Vijf verbeterpunten
Nu komt Audi dus met een overtreffende trap van die R8 LMS GT3 Evo. De Evo 2 moet op meerdere gebieden verbeteringen brengen ten opzichte van de toch al succesvolle Evo. Om precies te zijn heeft Audi Sport vijf zaken aangepakt: de aerodynamica, motorkarakteristieken, ophanging, tractiecontrole en… airconditioning. Voor wie de koeling in de R8 LMS GT3 Evo dus nog niet genoeg was biedt de Evo 2 een nog betere koeling voor de coureur. Wel zo prettig als de cockpittemperatuur stijgt tot 50 graden. Audi beweert dan ook dat dit voor betere concentratie bij de coureur moet zorgen, wat zich dan op de baan vertaalt naar snellere en constantere rondetijden. Laat dat nou het belangrijkst zijn in een lange-afstandsrace.
Maar goed, de airconditioning terzijde, wat is er nu dan merkbaar veranderd? Qua aerodynamica valt vooral de achtervleugel op – het is niet voor niks dat ze op de foto’s daar de nadruk op leggen. Deze achtervleugel is radicaal anders dan bij de Evo, want Audi kiest – net als bij de nieuwe 911 GT3 – voor een ‘hangende’ spoiler, een soort omgekeerde vliegtuigvleugel. Daardoor ontstaat er een soort ‘zuigeffect’ tussen de spolier en de koets, dat voor méér downforce zorgt dan bij een normale spoiler. Het is dan ook niet gek te noemen dat de R8 LMS GT3 Evo 2 nu meer downforce krijgt via de achtervleugel dan via de bodemplaten – wat bij de Evo dus andersom was.
Aan de voorkant zien we verder geen grote wijzigingen aan de raceauto ten opzichte van de Evo. De R8 LMS GT3 oogt nog altijd strak en ziet er aerodynamisch snel uit met de gebogen carbon vinnen en de luchthappers op de wielkasten.
De zes opvallende kleuren van de ‘Color Edition’ van de Audi R8 LMS GT2
Motor zelf niet aangepast
Onderhuids is de R8 LMS GT3 ook aangepakt. De motor heeft nu een nieuw inlaatsysteem, met meer koppel tot gevolg. Bovendien heeft Audi er nu voor gekozen om schokdempers te plaatsen die op vier manieren zijn in te stellen. De vernieuwde tractiecontrole zorgt voor ‘nieuwe functionaliteiten’, belooft Audi.
De motor is verder onveranderd. Dat houdt in dat er nog altijd een V10 in het midden van de auto ligt met een vermogen van 585 pk. Voor de kenner zal dat meteen opvallen, aangezien dat minder is dan de V10 die in de straatlegale R8 ligt. Die produceert 610 pk. Audi is voor de GT3 echter beperkt tot die 585 pk vanwege de Balance of Performance, waarbij de organisatie van de races het veld middels onder andere strafgewicht evenwichtig wil houden. Van 0 naar 100 km/h doet-ie in 3,2 seconden tot een topsnelheid van 305 km/h.
Wat mag deze Evo 2 kosten?
Dat klinkt allemaal dus veelbelovend, maar aan alles hangt een prijskaartje. Zo ook aan een echte racemachine als deze. Je moet voor deze Audi R8 LMS GT3 Evo 2 een slordige 429.000 euro neertellen. Uiteraard is dat dan nog zonder belastingen. Voor eigenaren van de R8 LMS of de Evo is er goed nieuws: zij kunnen bij Audi de upgrades los bestellen. Prijzen voor die upgrades geeft Audi alleen niet.
Het is de bedoeling dat de Evo 2 vanaf 2022 op circuits te bewonderen is. Volgende week staat deze echter al tentoongesteld in de paddock voor de befaamde 24 uur van Spa-Francorchamps, waar 60 GT3’s van merken als Audi, BMW, Lamborghini, Bentley, Ferrari, Mercedes-AMG en Porsche het tegen elkaar opnemen op een van de mooiste circuits ter wereld. Die race is open voor publiek, al is dat met de nodige beperkende maatregelen vanwege het coronavirus.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion