Nog niet elektrisch! Renault en Geely werken samen aan nieuwe brandstofmotoren
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Fpia-rohrer-gZvHoz9PDFo-unsplash.jpg)
Renault Group gaat samenwerken met Geely, de Chinese producent van onder andere Volvo, Lynk en Co. en Lotus. Opvallend is dat de samenwerking gericht is op aandrijflijnen met verbrandingsmotoren.
De fabrikanten stichten samen een nieuw bedrijf. Geheel uit het niets komt dit nieuws niet. De Chinese autobouwer en Renault sloten in 2021 al een samenwerkingsverband.
Renault Group x Geely
Het nieuwe joint venture houdt veel meer in dan dat en moet in de toekomst gaan bestaan uit: 19.000 werknemers en 17 aandrijflijnfabrieken die in 3 landen gevestigd zijn. Daarnaast komen er vijf onderzoek- en ontwikkelingscentra.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2FLotus-Eletre-hero-image_1.jpg)
Naar schatting gaan er meer dan 5 miljoen verbrandingsmotoren, hybride en plug-in hybride aandrijflijnen en transmissie geproduceerd worden. Deze zullen gebruikt worden voor auto’s in 130 landen.
Hoe Renault en Geely het bedrijf gaan noemen, is nog onbekend. Wel laten de Fransen weten in welke auto’s de aandrijflijnen van de joint venture komen: Renault, Dacia, Geely, Volvo, Lynk & Co, Proton, Nissan en Mitsubishi.
Aandrijflijnen met verbrandingsmotor
Geely en Renault richten zich met de samenwerking op aandrijflijnen met verbrandingsmotoren, een markt waar nog maar weinig fabrikanten in investeren. De toekomst ligt – vooralsnog – immers bij elektrische auto’s. “We zijn blij dat we een ambitieus partnerschap met Geely om de ICE- en hybridemotortechnologieën te blijven ontwikkelen hebben bereikt. Deze aandrijflijnen zullen de komende decennia deen cruciaal onderdeel van de toeleveringsketen van de automobielindustrie zal blijven”, aldus Luca de Meo, CEO Renault Group.
Door als een van de enige fabrikanten nog te investeren in verbrandingsmotoren kan het joint venture van Geely de komende jaren een unieke positie in de autobranche ontwikkelen. Echter, je kan het ook zien als een investering in iets wat eindig is. Vanaf 2035 is immers de verkoop van nieuwe brandstofauto’s verboden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had