Nog zes te gaan: Porsche Carrera GT Zagato
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-12-10-om-17-31-32.png)
Jarenlang was een Nederlander de enige persoon in de wereld met een Porsche Carrera GT Zagato, maar nu niet meer. De Italiaanse carrosseriebouwer Zagato heeft niet één, maar twee extra exemplaren van de ‘ver-Italiaanste’ Duitser vervaardigd.
De Carrera GTZ bestaat sinds 2013. De Nederlander Ernst Berg kocht bij de Porsche Centrum Leusden een van de laatste beschikbare Porsches Carrera GT. Vervolgens wilde hij er een unieke versie van laten maken. Op een van de edities van de Autosalon van Genève sprak hij met Andrea Zagato, die wel oor had naar zijn plannen. De Italianen gingen met de Carrera GT aan de slag. Het gehele project duurde liefst twee jaar.
Hertekende V10-sportwagen
Zagato en Berg deelden het resultaat overigens niet direct met de buitenwereld. Pas maanden nadat de hertekende V10-sportwagen klaar was, kreeg de rest van de wereld de Porsche Carrera GTZ te zien. In de jaren daarna dook het model niet vaak op en bleef de auto onder de radar. Tot afgelopen voorjaar. Ernst Berg reed met de unieke Zagato-creatie tijdens de Mille Miglia en werd gespot door twee gefortuneerde autoliefhebbers. En nu maanden later bestaan er drie Porsches Carrera GT Zagato.
Negen stuks
Berg weet dat er meerdere exemplaren gebouwd konden worden. “De afspraak is dat er niet meer dan negen stuks worden gemaakt”, zo laat Berg in een reactie weten. Nog maximaal zes te gaan dus.
Achterdek
De Carrera GT Zagato kenmerkt zich door zijn ontwerp. Tijdens het hele ontwerpproces is naar verschillende designs gekeken, waar Berg tezamen met Zagato het ontwerp heeft bepaald. Er is voor evolutie in plaats van een revolutie gekozen. Zagato heeft onder meer het achterdek direct boven de motorruimte en de voor- en achterbumper opnieuw ontworpen. Het dakpaneel bevat nu de typische Zagato-designstijl double bubble, een verhoging van het dak boven de stoelen. Op technisch gebied is er niets gewijzigd en levert de V10-motor onveranderd 612 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had