Nordschleife-tijd Corvette C8 is er, niet de snelste Vette
Zelfs in Amerika is de rondetijd van een nieuw model op de beruchte oude Nordschleife een uitstekende peilstok over het prestatieniveau van het betreffende model. Daarom kijken ook de Yanks reikhalzend uit naar de uiteindelijke tijd op de bijna 22 kilometer lange baan. Welnu, Chevrolet heeft afgelopen zomer al een poging ondernomen, maar de tijd houdt de fabrikant blijkbaar angstvallig voor zichzelf.
Met niemand minder dan Corvette-coureur en meervoudig Le Mans-deelnemer Oliver Gavin achter het stuurwiel duurde een ronde in de allernieuwste Corvette 7 minuten en 29,9 seconden. Gavin reed de tijd in een prototype van de Corvette C8, die voorzien was van het optionele Z51 Performance-pakket. De sportwagen was dus nog niet in productiespecificatie, dé reden waarom Chevrolet de tijd eerder als maatstaf gebruikt dan als officiële tijd communiceert.
Nieuwe poging
Hoe spectaculair is de tijd van 7:29,90 minuten? Welnu, het is niet de snelste Vette ooit op de baan. Hij wordt verslagen door de Corvette C7 Z06, die de Ring rondt in 7:13,90 minuten. De Camaro in de ZL1-uitmonstering is zelfs sneller. Hij legt de baan in 7:16,04 minuten af. Maar we moeten verder kijken dan alleen het scorebord. De Corvette trad aan in de dik 500 pk sterke basisversie met zijn atmosferische V8-motor. De snelste en meest potente Corvette van de vorige generatie is sneller. Van de C8 moet dat topmodel nog komen. En die gaat er komen! Voorzien van een supercharger zal het topmodel van de Corvette C8-familie op z’n vroegst in 2021 verschijnen. Ook met dat model gaat Chevrolet een poging ondernemen.
Uitgesteld
Chevrolet bouwt de Corvette sinds deze week en dat is later dan gepland. De eerste exemplaren hadden vorig jaar al van de band moeten rollen, maar door een staking van de vakbondsleden werd het productie-einde van de vorige Corvette uitgesteld, waardoor de productiestart van het nieuwe type werd verschoven naar eind januari. De eerste Corvettes gaan nu eind februari naar de dealers. De allereerste Vette van de achtste generatie werd afgelopen maand op basis van zijn chassisnummer geveild. Hij bracht drie miljoen dollar op.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto