Novitec pakt Ferrari F8 Tributo aan
De opvolger van de Ferrari 488 GTB is van zichzelf al een bruut apparaat. Hoewel de F8 Tributo al erg snel is, doet Novitec er nog een schepje bovenop.
De Ferrari F8 Tributo maakt met zijn naam een eerbetoon aan de 3,8-liter V8 Twin Turbo. Een stap die Ferrari noodgedwongen moest maken, maar erg goed uitpakte. Die motor sleepte namelijk diverse prijzen in de wacht, en heeft ook nog veel meer klanten weten te overtuigen. De 3,9-liter V8 met twee turbo’s uit de F8 Tributo moet die overtuiging voortzetten, en het blok heeft met 720 pk evenveel vermogen als de scherpe 488 Pista.
Novitec-saus
Maar Novitec doet er rustig nog een schepje bovenop. Buiten het feit dat de F8 meer vermogen heeft gekregen, zijn er ook nog een paar andere belangrijke zaken aangepast. Zo heeft de F8 Tributo onder meer een nieuwe set wielen gekregen van Novitec. Voor meten die wielen 21-inch, achter zelfs 22-inch! De gesmede wielen met vijf dubbele spaken zijn in samenwerking met ‘velgenboer’ Vossen ontwikkeld, en zijn te bestellen in 72 verschillende kleurenschema’s. Om die wielen nog groter te laten lijken, schroeft Novitec een setje verlaagde veren onder de Ferrari. Daardoor zakt de auto 35 millimeter dichter naar de grond. Vind je dat laag en heb je het liftsysteem niet aangevinkt bij Ferrari? Geen probleem! Ook bij Novitec kun je een liftsysteem laten installeren. Hiermee kan de F8 met een druk op de knop weer 40 millimeter de lucht in. Druk nog een keer en hij zakt weer, of rijd sneller dan 80 km/h en dan laat het systeem de auto vanzelf zakken.
Nog krachtiger
Naast die upgrades heeft Novitec ook nog een mooi uitlaatsysteem ontwikkeld. Dat kan worden aangesloten op de originele eindstukken van de Ferrari zelf, of Novitec monteert een eigen variant van roestvrijstaal en koolstofvezel. Het systeem kan met of zonder een elektrische klep worden besteld, en zorgt naast een lagere temperatuur in de motorruimte ook voor een stevigere soundtrack. De soundtrack is iets wat bij de turbomotoren van Ferrari nog enigszins bescheiden was, vergeleken met de atmosferische blokken.
En we vergeten natuurlijk niet het belangrijkste: de vermogensupgrade. De 3,9-liter Twin Turbo V8 perst er nu 776 paardenkrachten en 882 Newtonmeters uit, 66 pk en 112 Nm meer dan standaard. Daarmee gaat de Ferrari nu vanuit stilstand in 2,7 seconden naar de 100 km/h, en dat is 0,2 seconde sneller dan normaal gesproken. Volgas zal hij de barrière van 340 km/h doorbreken.
Snelle GT
De F8 Tributo is een snelle GT. Waar de 488 GTB eigenlijk teveel kracht had en lastig op de limiet te rijden was, kwam de 488 Pista weer iets te scherp uit de bocht voor dagelijks gebruik. De F8 combineert het comfort van de GTB en de controleerbaarheid van de Pista, wat het tot een snelle GT maakt. Kijk in deze video wat wij ervan vinden!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8