Novitec Huracán EVO; had de Lambo zo moeten worden?
De Lamborghini Huracán gaat alweer mee sinds 2014, en de variant die je nu nog nieuw kunt bestellen is de EVO. Novitec vond die auto nog niet extreem genoeg.
De Lamborghini Huracán EVO is qua uiterlijk aangescherpt, kreeg meer rijdynamiek en meer power van Lamborghini zelf ten opzichte van het reguliere model. De atmosferische 5,2-liter V10 levert in de EVO 640 pk en 600 Nm. Dat is genoeg om de Italiaanse stier in slechts 2,9 seconden van nul naar honderd kilometer per uur te schieten.
Aangescherpt
Ook het gasrespons en de zeventraps automaat zijn aangescherpt ten opzichte van het reguliere model. De elektronische stuurbekrachtiging is geüpdatet en de auto heeft vierwielbesturing. Dit jaar presenteerde Lamborghini overigens ook een achterwielaangedreven versie van de EVO.
Maar dat alles vond Novitec nog niet genoeg. Daarom heeft de Duitse tuner verschillende aanpassingen doorgevoerd op vooral het uiterlijk van de Huracán EVO. Zo krijgt de ‘laagvlieger‘ uit Sant’Agata Bolognese een nog angstaanjagendere uitstraling wanneer hij in je spiegel verschijnt.
Looks bij prestaties
Zo is er een set aerodynamische componenten gemaakt van koolstofvezel. Onderop de voorbumper is dat een extra grote lip, vergezeld door extra spoilerdelen aan de zijkant van de voorbumper bij de luchtgaten. Het kofferdeksel op de voorkant (gespoten of in koolstofvezel) krijgt extra openingen bij de voorruit. Die dirigeren lucht van de voorbumper over de auto voor meer downforce.
Op de zijkant zien we skirts om de auto visueel lager bij de weg te brengen, koolstofvezel spiegelkappen en verlengde luchthappers bij de zijramen achter, die de toestroom van lucht naar de motor optimaliseren. Achterop plaatst Novitec een spoiler en een speciale diffuser. De herziene motorkap heeft een luchthapper ter hoogte van het dak van de auto die zorgt voor de juiste temperatuur in dat compartiment. De delen zijn ook daadwerkelijk in de windtunnel op een Huracán EVO getest en geoptimaliseerd voor een betere downforce.
Goud
Daarnaast heeft Novitec samen met Vossen een set wielen gemaakt, speciaal voor de Huracán EVO (20 inch voor, 21 inch achter). De auto op de bijgeleverde foto’s staat echter op Novitec NL4-wielen van dezelfde maten. Novitec schroeft er zelf nog een setje sportveren onder waardoor de Huracán EVO ook daadwerkelijk 35 millimeter lager staat.
Wat betreft het sportuitlaatsysteem kan er gekozen worden uit een variant van roestvrij staal, of een variant gemaakt van Inconel (gebruikt in de Formule 1). Die laatste bevat goud voor warmte-isolatie, dus ga er maar vanuit dat je daarvoor diep in de buidel mag tasten. Optioneel kun je het interieur ook geheel naar wens laten aankleden; niks is hier te gek. De vraag is of je dat wilt, want het interieur is al aardig te personaliseren in de fabriek van Lamborghini zelf. Het enige wat je bij Novitec hoeft mee te brengen is veel geld (prijzen zijn niet bekend) en je eigen Huracán EVO.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?