Nu al opvolger Dacia Spring EV in de maak
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F09-DACIA_SPRING_ELECTRIC-scaled-1.jpg)
Of de botsproeven van Euro-NCAP de Renault-top prikkelde, is niet duidelijk, maar kort na de bekendmaking van de negatieve testresultaten heeft het concern direct besloten aan een opvolger van de elektrische Dacia Spring EV te werken.
Luca de Meo, de topman van de Renault Group, liet dat tijdens een presentatie over de jaarcijfers aan investeerders weten. Daarmee komt er al snel een einde aan de carrière van de Roemeense elektro-auto. De in China gebouwde Renault met Dacia-labels voor Europa verscheen pas in 2021 op de markt, nadat de fabrikant hem dik een jaar daarvoor al had aangekondigd. De Spring EV is volgens Renault een commercieel succes. Van de omgelabelde Renault Kwid/City K-ZE zijn er al 46.000 verkocht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F10-DACIA_SPRING_ELECTRIC-scaled-1.jpg)
Renault 5 én 4
Het werk aan de nieuwe generatie is reeds van start gegaan. De Fransen verwachten de compacte crossover in 2024 op de markt te brengen. Hij zal op een nieuw platform verschijnen, dat is afgeleid van de architectuur van de elektrische Renault 5 en 4. Hij krijgt vermoedelijk een kleinere batterij dan zijn Renault-broers. De fabrikant noemt het platform CMF-A, waar de genoemde Renaults, net als de opvolger van de Nissan Micra, op CMF-B komen te staan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F2021-RENAULT-5-PROTOTYPE-AND-RENAULT-5-TL.jpg)
Offensief
De vervanger van de Dacia Spring is voorlopig het enige elektromodel dat Renault voor zijn budgetmerk bij naam noemt. De fabrikant komt concernbreed met 27 nieuwe modellen tot en met 2025, maar geeft de types geen naam of rugnummers. Daarvan is meer dan eenderde elektrisch aangedreven. Het elektro-offensief start met de Mégane E-Tech Electric. Met die nieuwkomer stapt Renault in het C-segment, waarin bijvoorbeeld in 2024 de elektrische Scénic komt. Die klasse plus de hogere segmenten krijgen de helft van alle nu geplande elektromodellen
Lagere segmenten
De resterende EV-types vallen dus in het A-, zoals de Dacia Spring EV-opvolger (2024), en het B-segment, zoals de Renault 5 (2024). Een aantal elektro-types verschijnt onder het sublabel Mobilize, zoals de Limo (2022) en de Twizy (2023). Voor Alpine staan nu drie modellen op de agenda, een crossover (2024), een sportsedan (2025) en een hatchback op basis van de nieuwe Renault 5.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had