Nu officieel: Bugatti en Rimac met elkaar in zee
Via dochtermerk Porsche heeft Volkswagen Bugatti aan Rimac uitgehuwelijkt. De twee partijen richten samen een joint-venture op, waarin Bugatti is opgenomen. Dat hebben Porsche-topman Oliver Blume en Rimac-oprichter Mate Rimac vandaag wereldkundig gemaakt. Het nieuw te vormen bedrijf heet Bugatti-Rimac en zal zich richten op de productie en ontwikkeling van hypercars.
Rimac zet enorme stappen en begint aan indrukwekkende campus
De definitieve oprichting heeft in het vierde kwartaal van dit jaar plaats, zo laat Porsche weten. Het hoofdkantoor van de nieuwe onderneming komt in Zagreb (Kroatië), het thuisland van Rimac. De fabriek in het Franse Molsheim, waar 130 personen werken, blijft bestaan en maakt onveranderd de Bugatti Chiron en Centodieci.
Elektrische Bugatti in ontwikkeling
Binnen de joint-venture krijgt Rimac 55 procent van de aandelen in handen. Porsche bezit de resterende 45 procent. De Duitsers hebben daarnaast een belang van 24 procent in Rimac. Door de constructie is Volkswagen niet langer eigenaar van Bugatti. Het merk gaat ervan uit dat het voor de toekomst van de Franse hypercarbouwer beter is. Onder supervisie van de vorige eigenaar werkte Bugatti al toe naar een elektrisch aangedreven model. De fabrikant wist echter niet welke richting het moest kiezen als het ging om aandrijflijn en voertuigconcept. De invloed van Rimac moet groot zijn voor het legendarische merk. De Kroaten ontwikkelden al verschillende elektrische hypercars en heeft momenteel een ontwikkelingsverband met Automobili Pininfarina voor de Battista. Op diezelfde basis verschijnt de Rimac Nevera.
Traditierijk met iconische producten
Volgens Oliver Blume, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG, levert Bugatti een bijdrage aan de ontwikkeling van de Nevera, aangezien de Franse hypercarfabrikant “een sterke expertise in de hypercar-business heeft, terwijl het merk een traditierijk merk met iconische producten, een trouwe klantenbasis en een wereldwijde dealerorganisatie heeft”. Rimac voegt daar binnen de joint-venture “een enorme innovatiekracht op het veelbelovende gebied van elektrische mobiliteit” aan toe.
Bugatti blijft uit Molsheim komen
Vooralsnog zet de joint-venture de huidige gescheiden levens van Bugatti en Rimac voort, maar achter de schermen wordt naar een gezamenlijke toekomst gekeken. De Nevera en Chiron zullen ieder in hun bestaande productiefaciliteit het levenslicht zien. De fabrikant geeft aan dat ook in de toekomst “alle Bugatti-modellen nog steeds geproduceerd worden in de Bugatti-fabriek in Molsheim”, aldus de woordvoerder van Porsche.
Porsche en Rimac
Voor het Volkswagen-concern is Rimac geen onbekende speler. Dochtermerk Porsche werkt al enkele jaren samen en Porsche heeft sinds 2018 zelfs een aandeel in Rimac, dat in de loop der jaren werd vergroot. Vanuit Rimac worden elektrische componenten voor Porsches elektromodellen geleverd.
Of Bugatti het enige merk is waarvan het Volkswagen-concern afscheid neemt, is nog de vraag. Het bedrijf heeft ook een potentiële koper voor Lamborghini.