Autovisie
Autovisie Nieuws 1 mrt 2016
Leestijd: 1 minuut

Nu officieel: Porsche 911 R is GT3 RS met handbak

Katsjing! Deze 911 R gaat bij Porsche de kassa laten rinkelen. Want de 991 exemplaren die het merk ervan gaat bouwen, zijn waarschijnlijk binnen no time uitverkocht.

Wat is de 911 R? Porsche noemt het model de spirituele opvolger van de 911 R uit 1967, een straatlegale raceauto die onder meer deelnam aan de Targa Florio. In werkelijkheid is de nieuwste 911 vooral een GT3 RS zonder de uiterlijke opsmuk.

Voor de aandrijving van de 911 R zorgt de 4,0 liter zescilinder boxermotor uit de GT3 RS. Dat betekent dat hij 500 pk en 460 Nm aan het asfalt brengt. Van stilstand naar 100 km/h gaat in 3,8 seconden en pas bij 323 km/h is de koek op.

“Hét belangrijkste aankoopargument zal voor puristen de transmissie zijn”

Hét belangrijkste aankoopargument zal voor puristen echter de transmissie zijn. De 911 R is alleen maar leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Achterwielsturing is standaard, alsmede keramische remmen en een mechanisch sperdifferentieel.

In vergelijking met de 911 GT3 RS is de 911 RS nóg iets slanker geworden. Het model weegt 50 kg minder dan zijn gevleugelde evenknie en dat betekent dat hij 1370 kg op de wegschaal legt. Airconditioning en een radio ontbreken, maar zijn wel te bestellen.

LEES OOK: PORSCHE BOXSTER EN CAYMAN HETEN VOORTAAN 718

Van de buitenkant is de 911 RS te herkennen aan zijn GT3-neus en –achterwerk. Hij heeft een uitklapbare achterspoiler en een speciaal ontwikkelde diffuser voor extra downforce. De 911 R heeft Porsche-logo’s op de flanken en rode of groene strepen over zijn bagageruimte, dak en motorkap.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.