Autovisie
Autovisie Nieuws 13 jul 2021
Leestijd: 3 minuten

Voor het eerst: na 308 nu ook een nieuwe Opel Astra

Nooit eerder volgde in de slipstream van een nieuwe Peugeot 308 een eveneens kersverse Opel Astra, maar tijden zijn anders nu. Sinds Opel een zustermerk van Peugeot is, worden klassegenoten tezamen ontwikkeld. De nieuwe Astra is echter geen 308 met een andere badge. Opel heeft zijn eigen ontwerpafdeling aan het werk gezet.

Alweer dertig jaar geleden nam de Duitse autobouwer afscheid van de aanduiding Kadett en koos het moederconcern voor een naam die door Opels zustermerk Vauxhall al eerder was geïntroduceerd. Nu staan we aan de vooravond van de zesde generatie Astra. Deze zomer moet de levering starten. Dan komt ook de nieuwe Peugeot 308 uit, plus de technisch identieke DS 4.

Opel Vizor

De Astra is direct als Opel herkenbaar, want het parallel aan de Corsa getekende familiegezicht dat debuteerde op de Mokka zit, verschijnt ook op de kakelverse Astra. Het kenmerkt zich door een zwarte omlijsting van de koplampen met horizontale en verticale profiellijnen. Het zogeheten Opel Vizor maakt de Astra onmiskenbaar Opel, maar tegelijkertijd neemt de designafdeling resoluut afstand van de vorige edities van de Astra. De huidige Astra ziet er in een klap verouderd uit.

Op basis van Peugeot 308

Niets neemt de Astra-carrosserie van de vorige editie over en dat geldt ook voor het onderhuidse deel. Het platform komt van het PSA-deel van moederbedrijf Stellantis, de zogeheten EMPII-bodemsectie. Binnen PSA is het voor 70 procent afwijkend ten opzichte van de vorige 308, maar voor Opel is het 100% procent nieuw. De Duitse techneuten hebben de vrijheid gehad hun stempel op de 14 procent stijvere bodemplaat te drukken, wat resulteert in een volgens de fabrikant Opel-DNA met het oog op AutoBahn-prestaties en stabiliteit. In vergelijking met de vorige editie wijkt de wielbasis nauwelijks af, een plus van 1,3 cm. Dat geldt ook voor de maatvoering van de hatchback. In lengte en breedte komen er enkele millimeters bij. Gegevens van de stationcar worden in een later stadium bekendgemaakt.

Opel Astra
The new 2021 Opel Astra

Pure Panel

Binnen de lengte en breedte van achtereenvolgens 4,37 en 1,86 meter biedt de middenklasser plaats aan vijf personen en 422 liter bagage. De inzittenden kijken uit over een modern ogend dashboard, waarbij twee aaneengeschakelde 10 inch-display’s de hoofdrol opeisen. Opel noemt het instrumentarium/infotainmentsysteem Pure Panel. Analoge meters hebben plaatsgemaakt voor digitale weergave met een volgens Opel smartphone-achtige bediening. Voor het instellen van belangrijke functies kiest de autobouwer echter voor traditionele knoppen, zodat je makkelijk en snel bijvoorbeeld de airconditioning kan bedienen.

De voorste inzittenden zitten desgewenst op stoelen met AGR-certificering, die lager staan dan gebruikelijk. Overigens kent de Astra nog een informatiescherm, het head-up-display. Andere nieuwe voorzieningen zijn de 360 graden cameraview, semi-automatisch wisselen van rijstrook en automatische aanpassing van snelheid voor bochten.

Opel Astra
The new 2021 Opel Astra

Half elektrisch

Opel kopt ‘Astra gaat elektrisch’, maar daar is voorlopig nog geen sprake van. Een volledig elektrisch aangedreven Astra komt er alleen op basis van een nieuw platform, maar die architectuur is nog volop in ontwikkeling. Wie nu al deels elektrisch wil rijden, kan slechts kiezen voor twee plug-in hybrides. Deze aandrijflijn met een gecombineerde 1,6 liter benzinemotor en elektromotor komt er met maximaal 225 pk en een actieradius van meer dan 50 km. Voorlopig, want de autobouwer werkt aan een krachtigere stekkerversie met grotere actieradius. Voor wie niet van stekkeren houdt, brengt Opel ook drie- en viercilinder benzinemotoren, alsmede een viercilinder dieselmotor. Opel blijft de zelfontbrander dus nog trouw.

Zij aan zij

De bouw van de Opel Astra start binnenkort in het Duitse Rüsselsheim. De vijfdeurs zal daar naast de technische gelijke DS 4 van de band rollen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.