Nu opeens zeven Europese landen tégen verbod op brandstofauto’s
Duitsland heeft op het allerlaatste moment zijn steun voor het Europese verbod op brandstofauto’s ingetrokken. En nu blijken onze oosterburen te werken aan een tegenvoorstel, samen met zes andere EU-lidstaten.
Dat er in Duitsland en Italië verzet is tegen het verbod op brandstofauto’s weten we, maar in Oost-Europa hebben ze er ook niks mee, kennelijk. Hongarije, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië zijn ook tegen.
Vanaf 2035 Europees verbod op brandstofauto’s
De EU wil vanaf 2035 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbieden en dat voorstel moet anders, vindt de Duitse transportminister Volker Wissing.
Uitzondering voor auto’s op synthetische e-fuel
Volgens hem moet er een uitzondering komen voor brandstofauto’s die op e-fuel lopen, synthetische benzine of diesel die CO2-neutraal zou zijn.
Duitsland saboteert op het laatste moment EU-verbod op brandstofauto’s
“Een verbod op de verbrandingsmotor, terwijl die op een klimaatneutrale manier gebruikt kan worden, lijkt ons niet de juiste aanpak”, aldus Wissing. Al vergeet hij erbij te zeggen dat dat niet altijd het Duitse standpunt was.
Plotselinge draai van Duitsland wekt irritatie
Het Europees Parlement sprak in oktober zijn steun uit voor het verbod op brandstofauto’s. Vorige week moesten alleen de lidstaten nog instemmen. Normaal gesproken is dat een formaliteit. Maar toen ineens was daar de draai van Duitsland.
Er is daarover veel irritatie in Brussel. Het komt eigenlijk nooit voor dat een land in zo’n laat stadium nog van gedachten verandert. De lidstaten zouden vorige week een handtekening onder de wet zetten. Normaal gesproken is dat een formaliteit.
Italië bezorgd over Ferrari en Lamborghini
Overigens komt het verzet van Duitsland en Italië niet helemaal als een verrassing. Beide hebben een belangrijke auto-industrie, waarbij Italië zich vooral zorgen maakt over Ferrari, Lamborghini en Pagani.
De ontwikkeling van de e-fuels waarover Duitsland het heeft, staat in de kinderschoenen. Synthetische brandstof is duur en wordt nog niet in grote hoeveelheden geproduceerd. Om e-fuel te maken, zijn grote hoeveelheden elektriciteit nodig.