Autovisie
Autovisie Nieuws 22 jan 2020
Leestijd: 2 minuten

Nummerplaat maakt Land Rover Defender Heritage Edition af!

Kijk, deze Land Rover Defender, nota bene eentje uit de gelimiteerde Heritage Edition-serie, is in het bezit van een echte Land Rover-kenner, getuige het kenteken dat de bezitter zijn offroader heeft gegeven. De nummerplaat prijkt namelijk ook op de allereerste geregistreerde Land Rover.

 

Direct een kleine kanttekening, want de originele nummerplaat is Brits en luidt HUE 166. Desalniettemin is hier sprake van historisch besef en dat kun je alleen maar waarderen. Te meer een gepersonaliseerde nummerplaat in België, waar het in tegenstelling tot Nederland wel mogelijk is om een eigen tekst op het kenteken te zetten, geen cadeautje van de overheid is. De kosten bedragen momenteel 1.000 euro!

Land Rover Defender 166 Hue

AutoRAI 1948

De HUE166 is de beroemdste Land Rover. Het kenteken leverde de bewuste auto het koosnaampje Huey op, afgeleid van zijn nummerplaat. Het is de eerste Land Rover ooit en de oudste nog bestaande 4×4 van het merk. Onlangs werd op een steenworp afstand van de fabriek nummer 007 gevonden. Die auto schitterde in 1948 nota bene op de AutoRAI in Amsterdam. Daar werd de offroader, die na de komst van de aangepaste versie Series I is gedoopt, voor het eerst werd gepresenteerd.

 

Defender Heritage Edition

Het oermodel werd na een serie aanpassingen verdeeld over tientallen jaren op 29 januari 2006 uit productie genomen. De allerlaatste auto droeg de nummerplaat H166 Hue en daar zit de verwijzing naar het in Belgische geregistreerde model. Want de ‘166 HUE’ is er uit een de serie van de aller-, allerlaatste oer-Defenders. Ter afscheid van de terreinbeul lanceerde Land Rover de Heritage Edition. De speciale editie was er in meerdere uitvoeringen, inclusief de hier getoonde 90. Alle exemplaren zijn gespoten in een lichtgroene tint, als verwijzing naar de allereerste Landy. Verder heeft de wagen nog wat toeters en bellen. Met de introductie van de Heritage Edition kwam het einde van de oorspronkelijke Defender in zicht. De 4×4-specialist wist er uiteindelijk 2.016.933 stuks te bouwen in een periode van 68 jaar. Overigens werd de allerlaatste -een 90 Heritage Soft Top- niet uitgeleverd. De auto is aan de Jaguar Land Rover Collection toegevoegd. Dat geldt trouwens niet voor de tweemiljoenste Defender. Dat model met het speciale productienummer werd voor een Goed Doel geveild en leverde £ 400.000,- op.

Land Rover Defender 166 Hue

Nieuwe Defender

Binnenkort komt Land Rover met de nieuwe Defender. De auto debuteerde afgelopen september op de IAA-autoshow in Frankfurt en staat dit voorjaar bij de dealer. Hij werd niet alleen in de geest van zijn stamvader getekend, de auto draagt ook de historische aanduiding 90 en 110 om de carrosseriebody aan te duiden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.