Deze occasion wil je: BMW M3 Coupé (E36), ‘de beste allrounder’
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een BMW M3.
Na de allereerst BMW M3 (de E30) kwamen de Duitsers in 1992 met de nieuwe E36-generatie op de proppen. Vanaf de introductie was hij enkel leverbaar als coupé. In 1994 volgde de sedan en de cabriolet.
Op Mallorca met de BMW M3 E36
Autovisie testte in 1993 de tweede generatie uitvoerig op de sierlijke wegen van het Spaanse eiland Mallorca. “BMW’s M3 onderging een metamorfose waarmee niet iedereen gelukkig zal zijn. De nieuweling is namelijk veel meer geschapen voor snelle snelweg ritten dan voor bochtige Alpenwegen. Toch is de nieuwe M3 een beste allrounder.”
“De BMW M3, de jarenlange heer en meester op circuits overal ter wereld, is niet meer. Hij werd onlangs uit productie genomen. De leegte die de M3 achterlaat wordt opgevuld door een auto met dezelfde naam, gebaseerd op de 325i Coupé.”
Minder een racer dan de E30
“Bij de ontwikkeling van de nieuwe M3 zijn de technici compleet anders te werk gegaan dan bij zijn voorgangers. De eerste M3 werd als racer geboren en gebouwd om pas later tot een straatauto te worden getransformeerd. Bij de nieuweling is BMW juist van een straatauto uitgegaan. Waardoor de nieuwe M3 géén snoeihard onderstel, géén zware besturing en transmissie met raceschema heeft.”
“De koets van de nieuweling heeft vergeleken met die van zijn voorganger behoorlijk aan karakter moeten inboeten. Daarvoor in de plaats is echter een dosis elegantie en beschaafde chic gekomen. En dat doet de auto goed.”
Een comfortabele maar toch sportieve occasion
“De motor laat zich nauwelijks horen en is vooral onder normale (lees rustige) rij-omstandigheden heerlijk stil. Wie het onderste uit de kan wenst te halen wordt boven zo’n 4000 krukastoeren getrakteerd op een diep donkere brom die niet alleen kracht verraadt meer tevens ontzag inboezemt.”
De BMW M3 kreeg in eerste instantie een 3,0-liter zes-in-lijn die goed is voor 286 pk en 320 Nm koppel. Na 1995 kwam er een 3,2-liter zescilinder, met 321 pk en 350 Nm koppel, die het oude motorblok verving.
Hoe hard je ook met de auto rijdt, “opvallend is het ontbreken van windgeruis rond de zijramen. BMW heeft zijn coupé namelijk van raamstijlloze portieren voorzien waardoor de zijruiten rechtstreeks in contact staan met de afdichtingsrubbers van de daklijn.”
De BMW M3 Coupé E36 occasion
De zowel comfortabele als sportieve coupé vindt Autovisie als occasion. De ‘Bimmer’ heeft 112.649 kilometer achter de rug en komt uit 1994. Het exemplaar beschikt dus over de minder sterke 3,0-liter zescilinder.
De zilveren BMW M3 ziet er op het eerste gezicht erg netjes uit en beschikt over onderhoudshistorie. De verkoper vraagt 34.500 euro voor de liefhebbersauto.
Peters Proefrit BMW M3 (E36) occasion
Voor de rubriek Peters Proefrit reed Peter Hilhorst vorig jaar nog met een sedan-uitvoering van deze M3. Geniet hieronder met hem mee!
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster