Deze occasion wil je: Honda e, duur maar doordacht
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een fraaie Honda e.
De Honda e is klein, heeft een beperkte actieradius en is duur. Toch heeft de guitige elektrische stadsauto een duidelijke missie: luchtvervuiling in de stad tegengaan, op een plek waar honderden kilometers aan range er niet toe doen. Gelukkig maar, want hij redt het ook niet om honderden kilometers te rijden.
Op pad met de Honda e
Autovisie testte de auto uitvoerig en reed hem zelfs als duurtester. “Het mooie van een duurtest is dat je een auto echt leert kennen. We gebruiken de Honda voorlopig vooral zoals hij bedoeld is: in de stad en in de regio. En die taak vervult hij uitstekend.”
“Dagelijks genieten we van die zeer kleine draaicirkel, waardoor straatje keren bijna altijd zonder steken in één keer mogelijk is. De voorwielen van dit achterwielaandrijvertje kun je bijna haaks insturen. Ook bij normaal bochtenwerk blijft de glimlach intact, de Honda e is echt bochtgewillig. Het stuurgevoel is licht, maar zuiver en ook nauwkeurig genoeg.”
Het scherm recht voor je neus lijkt op het eerste gezicht futuristisch, maar de relevante informatie is goed afleesbaar. De twee schermen in het midden kunnen volledig naar eigen smaakt worden ingevuld. “De stoelen zitten oké, ook op langere ritten die we bewust ook maken, omdat laadsnelheid en snelweg-kwaliteiten erbij horen. Toch zijn die voor veel Honda e-gebruikers uitzonderingen.”
Technische specificaties
Hoe snel laadt-ie dan? In de praktijk moet je rekenen op een half uur voor een vulling van 0 naar 80 procent aan de snellader voor het 35,5 kWh accupakket. AC-laden gaat met maximaal 6,6 kW. Het verbruik komt in de praktijk neer op zo’n 20 kWh per 100 kilometer, hiermee heeft de Honda e een rijbereik van 178 kilometer. Ga je snelweg rijden met een temperatuur van rond de 0 graden, dan kan 130 kilometer een uitdaging worden.
De accu voorziet een 154 pk of 136 pk elektromotor van elektriciteit. De topuitvoering levert 315 Nm koppel en sprint vanuit stilstand in 8,3 seconden naar de 100 kilometer per uur. Het versnellen stopt wanneer de begrenzer bij 145 kilometer per uur ingrijpt.
Inspirerend design
Wat betreft elektroprestaties is de Honda e niet heel spannend, het – aan de eerste Honda Civic refererende – design is daarentegen inspirerend vormgegeven. “Voorlopig gebruiken we voornamelijk de straten van Amsterdam als catwalk en genieten we van de hoge kijkcijfers, want het is niet alleen een speciale, maar door zijn lage verkoopaantallen ook een zeldzame verschijning.
De Honda e occasion
Autovisie vindt zo’n zeldzame verschijning met iets meer dan 18.000 kilometer op de teller. Het exemplaar komt uit 2020 en heeft 154 pk aan boord.
De verkoper vraagt voor de Honda e 29.740 euro. Mocht je de op tijd zijn met de aanvraag van een subsidie, dan krijg je na aanschaf nog 2000 euro terug. Hoe dit precies zit, lees je hier. Ben je benieuwd naar onze duurtest-ervaringen met de Honda e, houd dan ons magazine in de gaten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster