Deze occasion wil je: Honda e, duur maar doordacht
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2Ffull-2.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een fraaie Honda e.
De Honda e is klein, heeft een beperkte actieradius en is duur. Toch heeft de guitige elektrische stadsauto een duidelijke missie: luchtvervuiling in de stad tegengaan, op een plek waar honderden kilometers aan range er niet toe doen. Gelukkig maar, want hij redt het ook niet om honderden kilometers te rijden.
Op pad met de Honda e
Autovisie testte de auto uitvoerig en reed hem zelfs als duurtester. “Het mooie van een duurtest is dat je een auto echt leert kennen. We gebruiken de Honda voorlopig vooral zoals hij bedoeld is: in de stad en in de regio. En die taak vervult hij uitstekend.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Ffull-3.jpg)
“Dagelijks genieten we van die zeer kleine draaicirkel, waardoor straatje keren bijna altijd zonder steken in één keer mogelijk is. De voorwielen van dit achterwielaandrijvertje kun je bijna haaks insturen. Ook bij normaal bochtenwerk blijft de glimlach intact, de Honda e is echt bochtgewillig. Het stuurgevoel is licht, maar zuiver en ook nauwkeurig genoeg.”
Het scherm recht voor je neus lijkt op het eerste gezicht futuristisch, maar de relevante informatie is goed afleesbaar. De twee schermen in het midden kunnen volledig naar eigen smaakt worden ingevuld. “De stoelen zitten oké, ook op langere ritten die we bewust ook maken, omdat laadsnelheid en snelweg-kwaliteiten erbij horen. Toch zijn die voor veel Honda e-gebruikers uitzonderingen.”
Technische specificaties
Hoe snel laadt-ie dan? In de praktijk moet je rekenen op een half uur voor een vulling van 0 naar 80 procent aan de snellader voor het 35,5 kWh accupakket. AC-laden gaat met maximaal 6,6 kW. Het verbruik komt in de praktijk neer op zo’n 20 kWh per 100 kilometer, hiermee heeft de Honda e een rijbereik van 178 kilometer. Ga je snelweg rijden met een temperatuur van rond de 0 graden, dan kan 130 kilometer een uitdaging worden.
De accu voorziet een 154 pk of 136 pk elektromotor van elektriciteit. De topuitvoering levert 315 Nm koppel en sprint vanuit stilstand in 8,3 seconden naar de 100 kilometer per uur. Het versnellen stopt wanneer de begrenzer bij 145 kilometer per uur ingrijpt.
Inspirerend design
Wat betreft elektroprestaties is de Honda e niet heel spannend, het – aan de eerste Honda Civic refererende – design is daarentegen inspirerend vormgegeven. “Voorlopig gebruiken we voornamelijk de straten van Amsterdam als catwalk en genieten we van de hoge kijkcijfers, want het is niet alleen een speciale, maar door zijn lage verkoopaantallen ook een zeldzame verschijning.
De Honda e occasion
Autovisie vindt zo’n zeldzame verschijning met iets meer dan 18.000 kilometer op de teller. Het exemplaar komt uit 2020 en heeft 154 pk aan boord.
De verkoper vraagt voor de Honda e 29.740 euro. Mocht je de op tijd zijn met de aanvraag van een subsidie, dan krijg je na aanschaf nog 2000 euro terug. Hoe dit precies zit, lees je hier. Ben je benieuwd naar onze duurtest-ervaringen met de Honda e, houd dan ons magazine in de gaten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Deze 15.000 euro kostende occasion heeft zijn uiterlijk mee
-
Schadeauto of niet? Zo controleer je middels bpm een occasion
-
Deze betaalbare occasion is de ideale trekauto voor Nederlanders