Deze occasion wil je: Lancia Gamma Coupé, klassiekerstatus nabij?
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Lancia Gamma Coupé.
Bij de onthulling van de sedanversie was het voor Lancia een verrassing dat Pininfarina ook een coupévariant had ontwikkeld. Er zijn maar iets meer dan 7000 stuks gebouwd van dit strakke ontwerp met koppelrijke boxermotor. De klassiekerwereld begint hem langzaam te ontdekken.
Test met de Lancia Gamma
Met de Coupéversie reed Autovisie nooit, echter wist de redactie in 1978 de Berline, die onderhuids exact hetzelfde is, wel als testauto te bemachtigen. “Naar weinig testwagens is het laatste jaar zoveel vraag geweest als naar de Lancia Gamma, die vorig jaar tijdens de tentoonstelling van Genève werd geïntroduceerd. Helaas echter heeft het – in strijd met onze traditie – nogal wat tijd gekost vooraleer we een exemplaar voor test te pakken hebben kunnen krijgen.”
“Als je in de Gamma rijdt heb je geen enkele reden tot klagen wat de hoeveelheid bekijks aangaat. De wagen trekt bijzonder veel aandacht en dat is ook wel te begrijpen: het is een zeer elegante verschijning.”
Een 2,5-liter viercilinder
“Ik zou werkelijk niet weten waarom Lancia besloten heeft om in de Gamma een viercilinder boxermotor van maar liefst 2500 kubieke centimeter cilinderinhoud te leggen. Niet alleen is 2,5 liter al ongebruikelijk groot voor een viercilinder (slechts Mercedes en Citroen komen erbij in de buurt), maar het is helemaal nog nooit vertoond om zoveel slagvolume in een viercilinder boxermotor onder te brengen.”
“En ik mag een boon zijn als ik snap waarom Lancia dit nou zo nodig moest. Een zescilinder in lijn of in V-vorm, voor mijn part zelfs in boxerconfiguratie, als het nou zo nodig ongebruikelijk moest zijn, had ik kunnen begrijpen. Maar zulke enorme “potten”: eventjes 625 cm3 per cilinder, dat mag je toch ongewoon noemen.”
“De enige verklaring die ik bij de introductie door een medewerker van de Lancia fabriek heb horen geven is, dat je met zulke knullen van zuigers een erg soepele motor krijgt, met andere woorden dat het koppel hoog ligt en bij weinig toeren al goed op peil zit. Daarvan is echter in de rijpraktijk met deze Gamma niet veel te merken. Op de rollenbank evenmin. Het is een heel redelijk soepele motor, maar er is niets buitenissigs aan de koppelkromme.”
Rollenbanktest Lancia Gamma
“Het maximumvermogen dat de wagen op de rollenbank wilde prijsgeven, bedroeg 77 kW (105 pk) bij 5500 krukasomwentelingen per minuut. Dat is beslist geen kleinigheid – de wagen wil er dan ook goed vandoor. Maar echt buitengewoon soepel is hij niet: je moet redelijk veel schakelen om er de gang een beetje in te houden als je wilt opschieten.”
Uw Garage: Lancia Gamma Berlina (1982) en Fulvia Coupé (1974)
“De acceleratiecijfers zijn fraai voor een uiteindelijk toch ruim 1300 kilo zware wagen: van stilstand tot 80 kilometer per uur in 7,5 seconde, tot 100 in 11,3, tot 120 in 14,9 en tot 140 in 20,5. Goede cijfers, maar niet beter dan die van prijsklassegenoten.”
“De topsnelheid ligt hoog: 187 kilometer per uur. De teller wijst dan 200 aan. Het verbruik is sterk afhankelijk van de snelheid – meer dan bij veel andere wagens. Bij 100 kilometer per uur constant verbruikt de Gamma een keurige 1 op 10, maar bij 140 kilometer per uur zit hij al op 1 op 6,6, en bij toenemende snelheden stijgt het verbruik nog flink door. Dat kijk je van zo’n slanke carrosserie eigenlijk niet af.”
Voorwielaandrijving
“Mensen die Autovisie al langer lezen kennen mijn standpunt: voorwielaandrijving is heilzaam voor kleine auto’s, omdat op deze manier een hoop binnenruimte gewonnen kan worden – een voordeel dat de ook aanwezige nadelen overvleugelt. In grote wagens gaat deze stelling niet op, en ik vind persoonlijk dat om wegliggingsredenen in grote wagens veel beter achterwielaandrijving kan zitten. Driekwart van Duitsland en Italië en heel Amerika en Japan vinden dat kennelijk ook. Frankrijk niet. Engeland maar half. Ik vind dat bij een grotere wagen het binnenruimtemotief niet meer van kracht is (of behoeft te zijn) en dat dan een voorwielaandrijving minder aanvaardbaar is dan een achterwielaandrijving. Wat niet wegneemt, dat Lancia aantoont dat je een voorwielaandrijving zo kunt maken dat je er bepaald weinig “last van hebt”.”
“De Lancia Gamma stuurt plezierig licht, maar geeft je geen moment het gevoel het wegcontact te verliezen. Ook de stabiliteit van de auto wordt door die stuurbekrachtiging gunstig beïnvloed.”
Lancia Gamma als occasion
Autovisie vindt een Lancia Gamma Coupé 2500 Injection, met de 2,5-liter viercilinder dus. Deze is in geval van de occasion goed voor 140 pk (fabrieksopgave).
De auto is gebouwd in 1983 en dus nog net geen oldtimer. In 39 jaar tijd heeft de Italiaan bijna 120.000 kilometer gereden. De verkoper vraagt 12.500 euro voor de aanstaande klassieker.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster