Deze occasion wil je: Lotus Elise S2 met supercharger
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-c22c92c7-ce48-4862-82be-fab28f6d8cd11.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Lotus Elise.
Eerder hebben we al eens onderzocht hoe leuk de Engelsman is als occasion. De tweezitter bleek een feestelijke en onverwachts degelijke auto, zo lees je in onze koopwijzer.
De tweede generatie Lotus Elise
De eerste generatie komt in 1996 op de markt na een zeer korte ontwikkelingsperiode, en is een regelrechte hit. Met dank aan investeringen van General Motors krijgt het succes in 2000 een vervolg met de Elise S2. De evolutie van het origineel is volwassener, praktischer en beter afgewerkt, en noteert opnieuw goede verkoopaantallen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-01b66e2b-8450-40c8-9403-63514cd0fb81.jpg)
De vormgeving is agressiever dan voorheen, met spitse koplampen, wulpse heupen en een langere achterpartij met geïntegreerde spoiler. Lagere dorpels, een minder onhandige kapconstructie en een bagageruimte van 115 liter voegen meer gebruiksgemak toe.
“Tijdens de levensloop van de Lotus Elise wordt steeds meer luxe toegevoegd. Mede onder invloed van het Amerikaanse koperspubliek, en zelfs ‘decadente’ zaken als vloermatten, radiovoorbereiding, elektrische ramen, airco en bekerhouders zijn leverbaar. […] Comfort en veiligheid is niet per se verkeerd, maar het betekent ook meer gewicht. Veel Lotus-puristen geven dan ook de voorkeur aan de kaalste en lichtste uitvoeringen.”
Een aparte motor voor Amerika
De Elise S2 heeft wederom een 1,8-liter Rover K-Series viercilinder (122 pk, 0-100 in 5,9 s). Dezelfde motor met VVC variabele kleptiming levert 160-190 pk. Omdat Lotus de Elise in de Verenigde Staten wil verkopen, en de viercilinder van Rover niet voldoet aan de Amerikaanse emissie-eisen, monteert het in 2004 een aluminium Toyota/ Yamaha 1.8 VVTL-i viercilinder in de 111R (192 pk/5,2 s). Door demontage van een mechanische compressor op dezelfde motor ontstaat in 2008 de Elise SC (220 pk/4,6 s).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F0-264b2da3-db44-49e3-87e3-328cef124117.jpg)
Standaard heeft de Elise S2 een close ratio vijfversnellingsbak en achterwielaandrijving. Een handgeschakelde zesbak is er aanvankelijk alleen in combinatie met de sterkste Toyota-motor, maar vindt later zijn weg naar andere uitvoeringen.
De Lotus Elise occasion
Autovisie vindt een Elise S2 occasion met de 1,8-liter motor die goed is voor 122 pk. De zestienklepper werd door een Lotus-dealer voorzien van supercharger. Volgens de advertentie levert de krachtbron nog altijd die 122 pk, wat het exacte vermogen van deze variant is, is niet bekend. De latere SC-variant, waarbij de letters staan voor Supercharged, kwam ver boven de 200 pk uit.
De auto komt uit 2002, is origineel in Nederland geleverd en heeft nog geen 40.000 kilometer op de teller staan. Voor het Engelse plezier vraagt de verkoper net geen 35 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Deze 15.000 euro kostende occasion heeft zijn uiterlijk mee
-
Schadeauto of niet? Zo controleer je middels bpm een occasion
-
Deze betaalbare occasion is de ideale trekauto voor Nederlanders