Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 11 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Deze occasion wil je: Maserati 430, ‘beschaafde krachtpatser’

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Maserati 430.

De Maserati 430 kwam in 1987 op de markt en is het topmodel van de Biturbo-sedans. Hoewel de Italiaan een geweldige klassieker is, worden de auto’s getergd door tal van problemen. Zowel elektronisch als motorisch zijn ze absoluut niet foutloos.

Autovisie-test met de Maserati 430

Voordat de problemen duidelijk werden, reed Autovisie (in 1988) met de Maserati 430. “Geen opzichtige kerstboom, waarbij de spoilers huizenhoog omhoog staan. De Maserati 430 is een stijlvolle vierdeurs sedan, waarvan de carrosserie alweer bijna vijf jaar bekend is. Hier en daar met een paar lichte retouches (achterlichten, voorspoiler), maar klassiek van lijn en met de allure van een apart merk.”

Maserati 430, occasion, occasions
De gevonden occasion. (Afbeelding: AutoTrack)

“Op de Salon van Genève was de Maserati 430 voor het eerst present, compleet met sperdifferentieel en met een motorvermogen van 184 kW, ofwel 250 pk bij 5600 omwentelingen per minuut. En met een enorm koppel. De zescilinder (inmiddels met een boring van 94 mm en een tot 67 mm verlengde krukasslag) levert zegge en schrijve 385 Nm bij 3600 toeren per minuut.”

De occasion heeft een topsnelheid van 240 kilometer per uur

“Bij 2000 toeren barst het acceleratiegeweld al los. De twee IHI (Japanse) watergekoelde turbocompressors springen dan bij en bereiken zo’n duizend toeren verder hun maximale werkdruk van 0,7 bar. De door deze apparatuur samengeperste lucht wordt eerst nog door twee tussenkoelers gevoerd, voordat ze de verbrandingskamer bevoorraadt. Daar wordt de boel vermengd met brandstof die door de Weber-inspuitinstallatie wordt toegevoerd et voilà, 250 paarden. De prestaties van de Maserati 430 zijn zeer exclusief. Men geeft een topsnelheid op van meer dan 240 kilometer per uur. De sprint tot 100 kilometer per uur duurt minder dan zes seconden.”

Occasion met sperdifferentieel

“De eindoverbrenging met differentieel is met een apart ophangingselement aan de carrosserie vastgemaakt. In dat differentieel zit een aangepaste Torsen sperinstallatie. Door Maserati “Ranger” gedoopt en gepatenteerd. Het zorgt volgens de firma voor een honderd procent sperwerking (het volledige koppel zou dus onder bepaalde omstandigheden naar één achterwiel gaan) en wijkt van het bekende Torsen differentieel af door de manier waarop de satellietwieltjes (in dit geval tweemaal drie stuks) zijn gemonteerd.”

Maserati 430, occasion, occasions
(Afbeelding: AutoTrack)

“De beenruimte voorin is beperkt, niet iedere Europeaan zal in de Maserati 430 voldoende ruimte hebben. De stoelen zouden iets verder naar achteren moeten kunnen. Achterin is daardoor echter redelijk veel ruimte. De zitting van de achterbank heeft men echter (bewust?) vrij kort gehouden. De uitrusting is compleet.”

Deze occasion wil je: Maserati Quattroporte V8 met handbak

“Het verstellen van het stuurwiel gebeurt met een onhandige draaiknop. Daarmee moet de stuurkolom vastgedraaid worden. Dat gaat zwaar, er bestaan fraaiere systemen. Voor 129.000 gulden (1988), wordt een fraai stuk techniek gekocht, verpakt in een onopvallend, maar zeer exclusief huidje. De Maserati 430 is een stijlvolle Italiaanse auto met een zescilinder motor die we niet licht zullen vergeten.”

De Maserati 430 als occasion

Autovisie vindt een Maserati 430 als occasion. Met exact deze auto reed de redactie in 1988.

De occasion komt ook uit 1988 en heeft sindsdien 77.825 kilometer gereden. De verkoper vraagt voor de bolide net geen 19 mille – en dat is inclusief het Autovisie Magazine 1988.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.