Occasions: 3 onderscheidende tweedehands auto’s voor 10.000 euro
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke feestelijke tweedehands auto koop je voor 7500 euro? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Flitsende schoenen, een kek jasje: met kleding kun jij je goed onderscheiden. Auto’s kunnen jouw outfit completeren: wij tippen drie eigengereide occasions, waarmee je geheid opvalt in de straat.
Drie feestelijke tweedehands auto’s voor 7500 euro
- Honda Civic (2005 – 2012)
- Renault Mégane Coupé (2008 – 2016)
- Volkswagen Scirocco (2008 – 2013)
Honda Civic (2005 – 2012)
Het zou een vraag voor een autoquiz kunnen zijn: welke moderne personenwagen heeft aan de achterzijde twee driehoekige uitlaten? Deze Honda Civic is het antwoord en het is niet het enige dat opvalt aan de compacte gezinsauto.
Zowel van buiten als van binnen, waar het dashboard nog het meeste aan een ruimteschip doet denken. Hij rijdt wel erg goed, een typische Honda, met een scherpe besturing, ragfijne versnellingsbak en een soepele 1.4-liter benzinemotor. Reken op een praktijkverbruik van 1 op 14. Bij een autobedrijf in Oosthuizen staat voor € 9.850 een mooie blauwe 1.4 ‘Sport’ (2012, 153.000 km).
Oordeel van de Wegenwacht over de occasion
Van dit type Honda zijn bij de Wegenwacht weinig bijzonderheden bekend. Een losgetrilde accuklem komt wel eens voor: die veroorzaakt allerhande elektronische problemen. De Wegenwacht maakt het onderdeel schoon, zet ‘m goed vast en de Civic kan weer vooruit. Rijd je stevig tegen een stoeprand, dan vermoedt de Honda een ongeval en staakt de brandstoftoevoer. Kwestie van een schakelaar terugzetten, maar die is slecht te vinden. Op een warme dag kan er condens uit de ventilatie komen. Airco uit en weer aan: probleem verholpen!
Renault Mégane Coupé (2008 – 2016)
De Renault Mégane werd van oorsprong verkocht met drie- of vijf deuren. Deze generatie van de Coupé trekt minder aandacht dan zijn voorganger, maar het blijft een vloeiend gelijnde auto. Wie mooi wil zijn, moet echter pijn lijden: die aansprekende vormgeving draagt bij aan een flinke dode hoek rechtsachter. Het is bovendien even wennen aan het instrumentarium, want dat is een wonderlijke mix van digitale en analoge instrumenten.
Eenmaal op weg rijdt de Renault verrassend comfortabel. De TCe130-motor is sterk en scoort 1 op 14. We stuiten voor € 9.950 op een parelmoerwitte 130 TCe ‘GT-Line’ (2013, 107.000 km) bij een autobedrijf in Nijmegen.
Oordeel van de Wegenwacht over de occasion
Deze generatie Mégane heeft een kabelboom, waarvan een deel net te strak langs de versnellingsbak loopt. Daardoor kunnen de kabels doorslijten, met kortsluiting tot gevolg. Een noodreparatie is mogelijk, maar in de garage moet dit definitief worden opgelost: een kostbare grap! Afgezien van de diesels zijn deze Méganes stukken betrouwbaarder dan de vorige generatie. Zodoende is er kwalitatief verder weinig op dit model aan te merken.
Volkswagen Scirocco (2008 – 2013)
De Scirocco draagt een oude typenaam die Volkswagen eenmalig opnieuw heeft gebruikt. De moderne versie van de jaren ’70 sportwagen oogt glad en gestroomlijnd, maar de lage bouw maakt dat je flink door de knieën moet om achter het stuur te geraken. De ruimte achterin is van symbolische aard en het uitzicht rondom wordt beperkt door de vuistdikke voorruitstijlen.
De Volkswagen rijdt wel heel fijn: als een Golf eigenlijk, waarmee de Scirocco dan ook de nodige onderdelen deelt. Een 1.4 TSI is voor de meeste kopers sterk genoeg en rijdt zo’n 1 op 13. We vinden voor € 9.998 een fraaie blauwe 1.4 TSi ‘Edition’ (2012, 112.000 km) bij een autobedrijf in Veghel.
Oordeel van de Wegenwacht over de occasion
Onderhuids vertoont de Scirocco grote overeenkomsten met de zesde modelgeneratie van de Golf. Bij de T(F)Si-motoren komt het voor dat de cilindercoating doorslijt, wat neerkomt op een complete motorrevisie. De brandstofpomp stopt er ook wel eens mee, maar die zit in de brandstoftank. Een goede garage repareert de pomp en vervangt niet de hele tank. De achterbanden gaan gemakkelijk ‘cuppen’ en maken dan veel lawaai: daar is verder weinig aan te doen. De DSG-automaat kan inwendig sluiting maken. Dat kan leiden tot een kostbare revisie van de automaat.
Ons advies voor de occasions
Kies wat je geweldig vindt, van een ander krijg je spijt. Objectief gezien lijkt de Honda ons de beste auto, maar de gevonden Renault is van dit drietal het sterkste aanbod.