Oeps! De BMW 5-Serie en 7-Serie zijn iets té zelfrijdend
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FBMW-5-serie-5-serie-i5-2023-5.jpg)
BMW roept in de Verenigde Staten negenduizend 5- en 7-Series terug, waaronder de elektrische i5– en i7-modellen. Wat het probleem is? Dat ze iets té zelfrijdend zijn.
In een auto met een actieve rij-assistent op niveau 2 moet de bestuurder te allen tijde de handen aan het stuur houden. Een sensor in het stuurwiel houdt dat in de gaten.
Sensor BMW werkt niet goed
Maar in de BMW 5-Serie en 7-Serie werkt die sensor mogelijk niet goed, waardoor de actieve rij-assistent gewoon blijft functioneren als de bestuurder het stuur níet vasthoudt.
Fysiek terug naar de dealer
De 5-Series en 7-Series moeten fysiek terug naar de dealer, want met een softwareupdate is het probleem niet te verhelpen. Er moet echt iets aan de modellen worden gerepareerd. Voor nu geldt de teruproepactie niet voor Europa.
Autonoom rijden op Level 3
In Duitsland hebben zowel BMW als Mercedes reeds toestemming voor zogeheten Level 3-autonomie, die in bepaalde situaties zonder actieve controle van de bestuurder kan. Bij ons is dat nog niet toegestaan.
Waarom de X2 en iX2 eindelijk bij de rest van de BMW-modellen passen
Er zijn zes niveaus van autonoom rijden. Level 0 is een auto zonder zelfrijdende functies. Level 5 staat voor volledige autonomiteit. Momenteel zitten veel nieuwe auto’s op Level 2, waarbij ze zelf bepaalde acties kunnen uitvoeren, maar altijd een bestuurder nodig hebben om op te letten en in te grijpen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Conclusie na 16.500 km: de BMW i5 is een goede EV én 5-serie
-
BMW M5-kopers zijn stiekem allemaal brave huisvaders (of moeders)
-
Elektrische auto stil? Deze nieuwe BMW maakt superveel herrie
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW i5
-
BMW zet archief online! Nu komen we helemaal niet meer aan werken toe
-
Al voor 9.000 euro rijd je deze echt sportieve BMW als occasion
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
50.000 euro voor twee letters: dit is de BMW M3 CS Touring
-
Deze grote premium-SUV’s met V8 zijn als occasion best betaalbaar
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave