Offroad met een Bowler Defender Challenge
Toen Land Rover een paar jaar geleden de nieuwe Defender presenteerde, leek het teveel ‘P.C. Hooft’ en te weinig ‘tractor’. Wie anders dan Bowler is hier om het tegendeel te bewijzen…
De Bowler Defender Challenge is een one-make rallykampioenschap dat bedoeld is voor beginnende offroad rijders die wellicht als hogere doel hebben om ooit aan de Dakar of andere rallyraid evenementen mee te doen. Het wapen naar keuze in deze serie is de Bowler Defender, die op het moment van schijven voor nét geen 100.000 Engelse Pond (inc. BTW) mee naar huis mag. Of niet, als je wil dat Bowler ‘m voor de start van elk evenement raceklaar in het servicepark parkeert. Dat kost alles bij elkaar nog eens 50.000 Pond. Bowler kan de Defender voor zo’n relatief lage prijs (Hij kost vrijwel precies het dubbele van de donorauto) aanbieden omdat hij waar mogelijk volledig standaard is gehouden.
Bowler Defender Challenge is een echte offroader
Het interieur inclusief nagenoeg alle geluidsisolatie gaat eruit, waarvoor in de plaats onder andere een rolkooi, een reservewiel, kuipstoelen met vijfpuntsgordels, een brandblusinstallatie en een tripmaster worden geïnstalleerd. De aanblik van het dashboard is een opmerkelijke mix van racespul en standaard onderdelen die omwille van diverse technische (meestal elektronica-gerelateerde) redenen op hun plek moeten blijven. Daaronder bijvoorbeeld het infotainmentscherm en versnellingspook.
Die laatste gebruik je alleen om te kiezen tussen de automaatstand, of een handmatige sportstand waarin je met een flippertje achter het deep-dish stuur kunt op- en terugschakelen door de achttrapsautomaat van de Defender. Die ZF8HP transmissie, alsmede de bijbehorende permanente vierwielaandrijving en driehonderd pk Ingenium tweeliter turbomotor met 300 pk en 400 Nm zijn onaangeroerd gebleven. Evenals de remmen, het koelsysteem en zelfs het grootste deel van de ophanging inclusief rubbers en bussen.
Flink verstevigd
Een enkele geleidingsarm en uiteraard de dempers, banden en velgen zijn wel serieus geüpgraded om het offroadgeweld te kunnen trotseren. De bodem van de auto is flink verstevigd met aluminium plaatwerk dat deels is bevestigd aan een buisconstructie die rechtstreeks aan het chassis is vastgemaakt. Ook de bak- en motorsteunen werden verstevigd en door de hele auto heen vind je maatregelen om de stijfheid te verhogen. De twee deuren van de Defender 90 zijn een paar centimeter boven de onderkant nog afgezaagd, een paar sleepogen bevestigd, de grille wat wijder gemaakt voor extra koellucht, de verlichting uitgebreid… en verder niet veel meer.
Dat je met zo weinig modificaties kunt deelnemen aan volwaardige rallyevenementen op zulk grove ondergrond is eigenlijk verbijsterend en een bewijs van de goede genen van de Defender. Wij mochten er op het beruchte offroad terrein ‘Walters Arena’ in Wales eventjes mee uitrazen, terwijl een ervaren navigator ons de weg wees. Kijk mee over de schouder van redacteur Dries van den Elzen, terwijl hij probeert om de 2,4 ton aan rally-Defender plus inzittenden uit de struiken probeert te houden. Maar of dat lukt?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten