Oh, oh, er is wéér gelazer bij de softwaredivisie van Volkswagen
Volkswagen en software is geen gelukkige combinatie. De nieuwe software-architectuur voor de Audi Q6 E-Tron en Porsche Macan EV wordt voor de zoveelste keer uitgesteld. Ook vallen er ontslagen.
Het probleem ligt bij de softwaredivisie van Volkswagen, Cariad. Het bedrijfsonderdeel is nog maar drie jaar oud, maar heeft al een roerige geschiedenis achter de rug.
Topman Volkswagen-divisie
In mei werd de topman van Cariad, Dirk Hilgenberg, naar huis gestuurd en vervangen door Peter Bosch, die eerder bij Bentley verantwoordelijk was voor de productie.
Audi Q6 en Porsche Macan
Cariad werkt aan een softwareplatform voor de Audi Q6 E-Tron en Porsche Macan EV. Oorspronkelijk zou het in 2022 klaar zijn, toen werd het uitgesteld naar eind 2023 en nu komt het waarschijnlijk pas in 2025 op de markt.
Waarom deze Volkswagen-topman een taart naar zijn hoofd kreeg
De Q6 E-Tron en Macan EV hadden eigenlijk al eerder geïntroduceerd moeten worden, maar werden met meer dan een jaar uitgesteld vanwege de problemen bij Cariad.
Ontslagen bij Volkswagen
En nu gaan er dus ontslagen vallen bij de softwaredivisie: tweeduizend banen gaan verloren. Of dat effect heeft op de releasedatum van de Macan EV is niet bekend. Hij staat vooralsnog voor begin 2024 op de agenda.
Porsche gaat voor Google
Eerder deze week kondigde Porsche aan niet langer te wachten op de nieuwe software van Cariad. Het merk gaat Google-techniek gebruiken, Android Automotive.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief