Dit zijn de meest onbetrouwbare supercars
Om een supercar te kopen, moet je flink in de buidel tasten. Maar dat betekent niet direct dat je een betrouwbare auto koopt. Dit zijn de meest onbetrouwbare supercars.
Goed, zulke lijstjes moeten we natuurlijk altijd met een korreltje zout nemen. Ze zijn nooit voor de volle honderd procent representatief en worden vaak gebaseerd op ietwat beperkte data. Elk jaar duiken er verschillende en vergelijkbare lijstjes op, die vaak gebaseerd zijn op de ervaringen van eigenaren die specifieke problemen met een onderzoekspartij delen.
Lexus ES behaalt hoogste score ooit in betrouwbaarheidsonderzoek
Terugroepacties
Het Amerikaanse USwitch heeft ‘onderzoek’ gedaan naar de betrouwbaarheid van supercars. Dat onderzoek is niet gebaseerd op de ervaringen van eigenaren, maar op data die van fabrikanten zelf komt. Het heeft namelijk gekeken naar het aantal terugroepacties per supercar gedurende de levenscyclus van een auto.
Dit zijn de meest (on)betrouwbare automerken volgens de Consumentenbond
Met stipt op nummer 1 van de lijst met meest onbetrouwbare supercars, staat de Mercedes-AMG GT. De Duitse autobouwer riep de fraaie supercar namelijk liefst 18 maal terug. En dat terwijl de auto slechts zeven jaar in productie was. Dat betekent dat eigenaren hun auto gemiddeld elk jaar 2,6 keer terug naar de dealer moesten brengen om een probleem op te lossen.
Discutabel onderzoek
Op de tweede plek staat de Porsche 911, en daar wordt het onderzoek van USwitch al wat discutabel. Het stelt dat de 911 17 terugroepacties heeft gehad, specifiek sinds 1992. Ook gaat het niet in op de verschillende varianten van de 911, want daarvan zijn er bijna eindeloos veel van verschenen. Volgens USwitch moest een 911 in de geschiedenis 0,6 keer per jaar verplicht terug naar de dealer. Best weinig, als je je bedenkt hoeveel verschillende modellen er in al die jaren op de markt zijn gebracht. Toch is het volgens het ‘onderzoek’ genoeg om de Porsche op de tweede plek van meest onbetrouwbare supercars te zetten.
Op de derde plek van onbetrouwbare supercars staat de Maserati GranTurismo. Opnieuw geeft USwitch verder geen specificaties en verdere details, enkel dat-ie 8 terugroepacties heeft gehad in de tijd dat-ie op de markt was. Dat komt neer op 0,7 keer per jaar.
Reviews
Overigens vindt USwitch het ook relevant om verschillende reviews uit de autojournalistiek bij dit onderzoek te betrekken. Die gaan normaliter niet echt in op de betrouwbaarheid van supercars, daar dat voor een journalist niet te testen is gedurende een of meerdere dagen wanneer hij of zij die auto aan de tand kan voelen. De Mercedes-AMG GT kreeg een gemiddelde van 4,1 punten uit 5. De Porsche deed het met een score van 4,8 punten uit 5 beter. De Italiaanse schone kreeg een gemiddelde score van 3,4 punten uit 5. Daarnaast heeft het ook gekeken naar het percentage auto’s dat zonder problemen door de MOT (APK) is gekomen.
Meest onbetrouwbare supercars
Hieronder de lijst met de tien minst betrouwbare supercars volgens het onderzoek van USwitch. Het onderzoek van USwitch zou er zélf in ieder geval ook tussen kunnen staan.
Positie
Fabrikant
Model
APK-slagingspercentage
Gemiddeld aantal terugroepacties per jaar
Reviews
Gemiddelde betrouwbaarheid (uit 10 punten)
1
Mercedes-AMG
GT
92.8%
2.6
4.1
3.22
2
Porsche
911
87.0%
0.6
4.8
4.40
3
Maserati
GranTurismo
82.2%
0.7
3.4
5.00
4
Ferrari
488 Spider
85.7%
1.0
4.8
5.93
5
Aston Martin
DBS
92.7%
1.1
4.5
5.96
6
Ferrari
360
91.0%
1.2
4.0
6.29
7
Ferrari
F355
88.9%
0.8
3.6
6.67
8
Ford
GT
89.1%
0.5
4.8
6.99
9
Lamborghini
Aventador
93.9%
0.6
4.0
7.38
10
Audi
R8
87.7%
0.1
4.8
7.46