Onder de hamer: fabelachtige Pinnacle Portfolio
Smaak is niet te koop. Of toch wel? Want de Pinnacle Portfolio, die op 13 augustus bij RM Auctions onder de hamer gaat, is niet alleen de meest waardevolle privéverzameling ooit geveild, maar ook één van de meest indrukwekkende.
De onbekende eigenaar van de vijfentwintig auto’s tellende verzameling heeft zijn collectie in het diepste geheim en met de grootst mogelijke zorg samengesteld. De Pinnacle Portfolio bevat een aantal van de belangrijkste sportwagens ooit gebouwd en heeft een geschatte waarde van ongeveer 88 miljoen euro. We hebben er al eerder over geschreven, maar toen was alle informatie over de auto’s nog niet bekend, dus keren we terug naar de Pinnacle Portfolio. Kijk, lees en huiver!
Bugatti Veyron 16.4
Bouwjaar: 2006
Verwachte opbrengst: 1.650.000 – 2.200.000 euro
Bijzonderheden: De allereerste Bugatti Veyron ooit. Chassisnummer #001 heeft slechts 1230 kilometer op de teller staan.
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport
Bouwjaar: 2012
Verwachte opbrengst: 2.300.000 – 2.760.000 euro
Bijzonderheden: Chassisnummer #300 van driehonderd gebouwde coupés. Deze Veyron heeft niet meer dan 495 kilometer gereden en stond in 2015 op de autoshow van Genève.
Ferrari 250 GT LWB California Spider
Bouwjaar: 1959
Verwachte opbrengst: 8.300.000 – 10.000.000 euro
Bijzonderheden: Nieuw geleverd aan de Italiaanse prins Alvise Hercolani en af fabriek voorzien van onder meer een hardtop en zijroosters van de Ferrari 410 Superamerica.
Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione
Bouwjaar: 1960
Verwachte opbrengst: op aanvraag
Bijzonderheden: Eén van slechts vijfenveertig gebouwde Competizione-modellen. Werd zevende tijdens de Twaalf uren van Sebring in 1960.
Ferrari 250 LM
Bouwjaar: 1964
Verwachte opbrengst: op aanvraag
Bijzonderheden: Stond in 1964 en 1966 op de Earls Court Motor Show in Londen. Nummer drieëntwintig van tweeëndertig gebouwde 250 LM’s.
Ferrari 275 GTB/4
Bouwjaar: 1967
Verwachte opbrengst: 3.200.000 – 3.700.000 euro
Bijzonderheden: Uitgevoerd in de zeldzame kleurencombinatie van Blue Sera voor de carrosserie en Pelle Blue voor het interieur. In absolute concoursstaat.
Ferrari 288 GTO
Bouwjaar: 1985
Verwachte opbrengst: 2.200.000 – 2.600.000 euro
Bijzonderheden: Een lichtgewicht Groep B-homologatiespecial waarvan er 272 zijn gebouwd. De eerste eigenaar bestelde deze 288 GTO met airconditioning en elektrisch bedienbare ramen.
Ferrari 365 GTB/4 Daytona Spider
Bouwjaar: 1972
Verwachte opbrengst: 2.750.000 – 3.200.000 euro
Bijzonderheden: Amerikaans exemplaar met optionele airconditioning en Borrani-spaakwielen. Nummer 66 van 121.
Ferrari Dino 246 GTS
Bouwjaar: 1974
Verwachte opbrengst: 320.000 – 370.000 euro
Bijzonderheden: Een late Ferrari Dino 246 GTS. Oorspronkelijk geleverd in de Verenigde Staten in zilver met een rood interieur.
Ferrari Enzo
Bouwjaar: 2005
Verwachte opbrengst: 3.700.000 – 5.500.000 euro
Bijzonderheden: De laatste Enzo ooit gebouwd. Werd in 2005 door Ferrari geschonken aan paus Johannes Paulus II.
Ferrari F40 LM
Bouwjaar: 1994
Verwachte opbrengst: 1.800.000 – 2.300.000 euro
Bijzonderheden: Nummer achttien van negentien en één van slechts twee door Scuderia Ferrari gebouwde F40 LM’s.
Ferrari F50
Bouwjaar: 1996
Verwachte opbrengst: 1.500.000 – 1.800.000 euro
Bijzonderheden: Nieuw gekocht door Greg Whitten, de man die bij Microsoft de BASIC-programmeertaal ontwikkelde (vandaar de naam GW-BASIC).
Jaguar XJ220
Bouwjaar: 1993
Verwachte opbrengst: 250.000 – 350.000 euro
Bijzonderheden: Jaguar’s ondergewaardeerde supersportwagen. Was in 1992 heel even de snelste auto ter wereld, totdat de McLaren F1 in 1993 de titel overnam.
Koenigsegg CCXR
Bouwjaar: 2008
Verwachte opbrengst: 830.000 – 1.200.000 euro
Bijzonderheden: Deze CCXR figureerde in de vijfde Fast and the Furious-film, Fast Five, en werd gepresenteerd bij de opening van Koenigsegg Abu Dhabi.
Lamborghini Miura P400 SV
Bouwjaar: 1971
Verwachte opbrengst: 2.000.000 – 2.400.000 euro
Bijzonderheden: Gerestaureerd door Miura-specialist Jeff Stephen. Won ooit Best of Show tijdens het Concorso Italiano in Monterey, California.
Lamborghini Reventón
Bouwjaar: 2008
Verwachte opbrengst: 1.300.000 – 1.650.000 euro
Bijzonderheden: Een Murcielago met F117 Stealth Fighter-stijlelementen. Nummer zeven van twintig, met niet meer dan 1448 kilometer op de teller.
Maserati MC12
Bouwjaar: 2005
Verwachte opbrengst: 1.400.000 – 1.750.000 euro
Bijzonderheden: Twee eigenaren gehad, die er slechts 700 kilometer mee hebben gereden. Nummer eenendertig van vijftig.
McLaren F1 ‘LM-Specification’
Bouwjaar: 1998
Verwachte opbrengst: op aanvraag
Bijzonderheden: Een ‘gewone’ F1 die door McLaren Special Operations is voorzien van een LM-motor. Interieur is opgewaardeerd met onder meer een navigatiesysteem.
Mercedes-Benz 300 SL
Bouwjaar: 1955
Verwachte opbrengst: 5.000.000 – 6.000.000 euro
Bijzonderheden: Eén van negenentwintig exemplaren met een aluminium carrosserie. Ooit eigendom van Theodore Newell Wood, voormalig senator van de Amerikaanse staat Pennsylvania.
Mercedes-Benz SLR McLaren
Bouwjaar: 2005
Verwachte opbrengst: 275.000 – 370.000 euro
Bijzonderheden: Nieuw gekocht door Robert Petersen, oprichter van het Petersen Automotive Museum in Los Angeles. Slechts 214 kilometer op de teller.
Porsche 356 A 1600 Speedster
Bouwjaar: 1956
Verwachte opbrengst: 250.000 – 300.000 euro
Bijzonderheden: De auto waarmee Porsche doorbrak in de Verenigde Staten. Voor altijd geassocieerd met Steve ‘The King of Cool’ McQueen.
Porsche 911 Carrera RS 3.8
Bouwjaar: 1996
Verwachte opbrengst: 320.000 – 410.000 euro
Bijzonderheden: De laatste luchtgekoelde Porsche RS. Nooit nieuw geleverd in de Verenigde Staten, maar één van een paar exemplaren die in 2003 zijn geïmporteerd.
Porsche 959 ‘Komfort’
Bouwjaar: 1988
Verwachte opbrengst: 920.000 – 1.200.000 euro
Bijzonderheden: Misschien wel de meest geavanceerde supersportwagen uit de jaren tachtig. Sprint in 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/h.
Saleen S7 Twin Turbo
Bouwjaar: 2005
Verwachte opbrengst: 320.000 – 460.000 euro
Bijzonderheden: De voormalige persauto van Saleen. Figureerde in de films Iron Man en Redline. Eén van twee S7 Twin Turbo’s met 1000 pk.
Toyota 2000GT
Bouwjaar: 1967
Verwachte opbrengst: 920.000 – 1.200.000 euro
Bijzonderheden: Niet gerestaureerd, maar in uitstekende staat. De eerste in de Verenigde Staten geleverde 2000GT en het eerste exemplaar met het stuur aan de linkerkant.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8