Onder de hamer: Oude Ferrari-racer, nog nooit gerestaureerd
Dat deze Ferrari 500 Mondial uit 1955 helemaal origineel is – en überhaupt nog bestaat – hebben we te danken aan een wanbetaler. Eerste eigenaar Yves Dupont bracht hem naar Ferrari voor onderhoud en kwam hem nooit meer ophalen.
Dupont had de 500 Mondial gekocht om te gaan racen. De wagen kreeg een carrosserie van Scaglietti, een Tipo 111-viercilinder wedstrijdmotor en het chassisnummer 0424 MD. Dat zou eerst 0564 MD worden, maar Ferrari veranderde dat om in Frankrijk op een of andere manier de importheffingen te omzeilen.
De 500 Mondial kreeg de Franse racekleur blauw en racete in 1955 twee keer. Dupont deed mee aan de 12 uur van Hyères en schreef zich in voor de rally Luik-Rome-Luik. Hiervoor ging de Ferrari terug naar de fabriek en kreeg het model een motorbeurt, een tweede hoofdsteun en een volledige voorruit.
Na Luik-Rome-Luik ging 0424 MD wéér naar Ferrari, ditmaal voor groot onderhoud. Dupont heeft hem echter nooit opgehaald, waarschijnlijk omdat hij de rekening niet kon betalen. En zo bleef de 500 Mondial twintig jaar lang in het bezit van Ferrari. De fabrikant schilderde de auto rood, leende hem uit aan het museum van het Autodromo di Monza, maar deed er verder niets aan.
“Dupont kon waarschijnlijk de rekening niet betalen”
Uiteindelijk belandde de 500 Mondial via diverse eigenaren, waaronder Victor Müller, bij de Duitser Oliver Maierhofer. Hij kocht de Ferrari in 2007 en wist dat hij een uitzonderlijk, niet gerestaureerd exemplaar in handen had. Maierhofer liet daarop heel voorzichtig de rode verf van de 0424 MD halen. Het proces duurde drie maanden.
Om daarna het originele French Blu te beschermen, werd een beschermde blanke lak aangebracht. Want de 500 Mondial werd door zijn eigenaar niet behandeld als museumstuk. De Ferrari deed in 2009 en 2011 mee aan de Mille Miglia Storica en werd in 2010 geëxposeerd op het Unique Special Ones Concours d’Eelegance.
In 2012 werd 0424 MD gekocht door een Britse verzamelaar. Hij liet de motor van de klassieke racer herbouwen door een specialist en zorgde ervoor dat de auto gecertificeerd werd door Ferrari Classiche. Op 10 december wordt de 500 Mondial geveild bij RM Sotheby’s in New York. De verwachte opbrengst is uiteraard astronomisch: tussen de 4,6 en 6,0 miljoen euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?