Onder de hamer: Recordbrekende BMW M1 op LPG
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F16_307_09.jpg)
Dit is een echte BMW M1, ook al ziet hij er op het eerste gezicht niet zo uit. Onder het kitcar-achtige uiterlijk schuilt een recordhouder, die in oktober 1981 een topsnelheid haalde van 301,4 km/h. Op LPG!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F16_307_09.jpg)
Deze M1 begon zijn leven in 1979 en werd in 1980 aan zijn eerste eigenaar afgeleverd. Een jaar later verkocht die hem aan Harald Ertl. De besnorde Oostenrijker begon zijn carrière als autojournalist en wist zich via toerwagenraces en de Formule 3 op te werken tot Formule 1-coureur. Hij is niet bekend van zijn resultaten (die waren niet denderend), maar vooral door het feit dat hij Niki Lauda uit zijn brandende Ferrari trok tijdens de Duitse Grand Prix van 1976.
British Petroleum
Ertl sloot begin jaren tachtig een deal met British Petroleum (BP) om LPG te promoten. Hij wilde op gas een snelheidsrecord vestigen en koos de BMW M1 uit als geschikte kandidaat. De sportwagen werd aerodynamisch aangepast, geschikt gemaakt voor LPG en met twee KKK-turbo’s krachtiger gemaakt. Als gevolg daarvan leverde de 3,5 liter zes-in-lijn van de M1 niet langer 278, maar 410 pk. Voor de broodnodige LPG lag er een sigaartank links achterin. Op 17 oktober 1981 haalde Ertl op het Duitse circuit Ehra-Lessien een snelheid van 301,4 km/h.
In garage gestaan
Volgens veilinghuis Coys – dat de auto op 13 april zal veilen tijdens Techno Classica – heeft de M1 ruim vijfentwintig jaar in een garage in Londen gestaan. Dat verklaart ook de weinig florissante staat waarin hij verkeert. Toch zal de unieke M1 zijn eigenaar ongetwijfeld een flinke duit opleveren. Wat de verwachte opbrengst is, vermeldt Coys echter niet.