Autovisie
Autovisie Nieuws 25 jul 2015
Leestijd: 1 minuut

Onder de hamer: Unieke ‘sharknose’ Ferrari 250 GT

Als je op 10 augustus de Staatsloterij-jackpot van 12,4 miljoen euro wint, kun je nog niet eens één auto kopen. Tenminste, als die auto deze Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Speciale is.

Veilinghuis Gooding & Company – dat de Ferrari in het weekend van 15 en 16 augustus in het Amerikaanse Monterey verkoopt – verwacht er zo’n 12,8 tot 14,6 miljoen euro voor de krijgen. En dat is niet voor niets. Voor Ferrari’s betalen verzamelaars sowieso al de hoofdprijs, maar voor extreem zeldzame exemplaren wordt helemaal diep in de buidel getast.

En zeldzaam kun je deze 250 GT best noemen. Er is er namelijk maar één van. De wagen is ooit als rollend chassis van Ferrari gekocht, door de beroemde ontwerper Nuccio Bertone zelf. Hij wilde er zijn persoonlijke auto van maken en vroeg de legendarische Giorgetto Giugiaro – toen nog een 23-jarig broekie dat net bij Bertone was komen werken – om het koetswerk te ontwerpen.

“Giugiaro liet zich inspireren door de Ferrari 156 F1 en 330 TRI/LM Testa Rossa”

Giugiaro liet zich inspireren door de Ferrari 156 F1, 330 TRI/LM Testa Rossa en de 246 SP, die allemaal een neus hadden met twee ovale grilleopeningen erin. Hij tekende voor de 250 GT precies zo’n ‘sharknose’ en gaf de coupé een aantal autosportdetails, waaronder een vliegenschild van plexiglas, een grote luchtinlaat op de motorkap en een aantal subtiele louvres op de c-stijl.

Bertone introduceerde de 250 GT op de autoshow van Genève in 1962 en liet hem later dat jaar op een tentoonstelling in Turijn weer zien, maar dan in het zilver in plaats van in het blauw. Hij verkocht zijn Ferrari al in 1963, waarna de unieke sportwagen in 1966 naar California werd verscheept. Precies dertig jaar later kreeg de 250 GT zijn tweede restauratie, waarbij hij zijn originele kleur terugkreeg.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.