Onder de hamer: vroege Aston Martin Le Mans racer
Een bijzondere auto, deze Aston Martin uit 1949. Het is namelijk de eerste racewagen van het merk nadat zakenman David Brown het bedrijf overnam in 1946. Binnenkort gaat hij in het Engelse Goodwood onder de hamer.
Le Mans
Op 25 juni 1949 ging de Aston Martin ‘DB’ met registratienummer UMC 65 van start in de eerste na-oorlogse editie van de Le Mans Grand Prix d’Endurance, zoals de legendarische 24-uursrace toen genoemd werd. Achter het stuur zaten coureurs Arthur Jones en Nick Haines die een zevende plek wisten te behalen in de race vol tegenslagen voor Aston Martin. Dat jaar deed Aston namelijk mee met drie prototypes, waarvan er een crashte en de ander door koelingsproblemen uitviel. Twee weken later wisten Nick Haines en Lance Macklin nog een beter resultaat neer te zetten met de auto, tijdens de 24-uursrace op Spa-Francorchamps. Daar eindigden ze als vijfde.
David Brown
David Brown nam in 1946 het noodlijdende bedrijf Aston Martin over. Voor 20.000 pond, een behoorlijk bedrag in 1946, nam hij niet veel meer dan een prototype en wat oude machines over. Toch mocht hij ook gebruikmaken van de diensten van de ontwerper van het prototype, Claude Hill. Een paar maanden later had Brown ook het merk Lagonda overgenomen, bestaande uit vijf prototypes en een aantal machines. In Middlesex bracht Brown alles samen in een aantal hangars en toen kon de productie beginnen.
LEES OOK: ‘VERLOREN’ JAGUAR XKSS’EN UITVERKOCHT
Racen
Begin 1948 had het bedrijf een eerste prototype af. De auto was vlug in elkaar gezet en eigenlijk meer bedoeld voor testdoeleinden dan voor serieus gebruik. Onder de kap lag een 2,0 liter viercilinder, ontworpen door Claude Hill. Tegen alle verwachtingen in wonnen coureurs John Horsfall en Leslie Johnson de 24-uursrace van Spa met de auto. In 1949 ging het project pas echt van start, toen ook Lagonda-designer Frank Feeley erbij betrokken werd. Er moesten drie Fixed-head Coupes komen, waarmee Aston Martin zou kunnen deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans.
Deze auto
De Aston die op 24 juni bij Bonhams in Goodwood onder de hamer gaat is de tweede van die drie auto’s, met registratie UMC 65. Zoals je aan de foto’s kunt zien is er meer dan een lik verf nodig om hem weer gangbaar te maken. Hij heeft al in geen jaren gereden, maar is wel al sinds 1965 van dezelfde familie. Ook is dit het enige overgebleven prototype met de 2,0 liter viercilinder van Claude Hill. De verwachte opbrengst is 600.000 tot 900.000 pond, zo’n 770.000 tot 1,2 miljoen euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?