Onder de hamer: zeldzame Nederlandse Ascari Ecosse
Donkervoort, Spyker, Daf, dat zijn zonder twijfel de bekendste Nederlandse automerken, terwijl je ook onder andere Eysink, Max en Minotto hebt. Maar heb je weleens van Ascari gehoord? Het is geen Nederlands product, maar aan de basis van de autofabrikant stond een Nederlander. Een van de gebouwde exemplaren komt nu beschikbaar.
Er gaat een Ascari onder de hamer, het model Ecosse om precies te zijn. Met dat model trapte de in Engeland gevestigde autobouwer af. Hij werd eind jaren negentig voorgesteld op de autoshow in Birmingham, nadat Ascari enkele jaren daarvoor een conceptversie onder de naam FGT op dezelfde autoshow had voorgesteld. Het ontwerp kwam van de hand van Lee Noble, een bekende naam binnen de wereld van lilliputterfabrikant. Hij bedacht veel modellen voor kleine autofabrikanten. Zo ook voor Ascari, vernoemd naar een oud-Formule 1-coureur. De Nederlander Klaas Zwart kocht niet zozeer die ene auto, hij nam het gehele bedrijf over waardoor de wereld officieel een nieuw automerk rijker was.
300 pk BMW-motor
Ascari stapte door Zwarts passie in de racerij en ondertussen werd een straatauto ontwikkeld. In 1997 verscheen de Ecosse. Anders dan de raceversie beschikte de straatversie over een krachtbron van BMW in plaats van Chevrolets achtcilinderblok. Ascari koos voor een 4,4-liter V8 van BMW. Het blok was goed voor 300 pk en bracht de sportcoupé tot 320 km/h. Veel motorblokken van de Duitsers nam Ascari voor de Ecosse niet af, want de productie was bij 19 stuks alweer ten einde. De fabrikant stapte over op een nieuw model, de KZ1.
Groene was van Zwart zelf
Een exemplaar van die gelimiteerde serie komt nu beschikbaar. Hij wordt later deze week door RM Sotheby’s geveild. Het bewuste exemplaar is in nu in Nederlandse handen en beschikt over een lokale registratie. Hij begon zijn leven echter aan de andere kant van de Noordzee, ondanks dat het een linksgestuurde auto is. Het stuur aan de linkerzijde is sowieso bijzonder, want daarvan verlieten er maar twee de Britse fabriek. Overigens was een van de eigenaren de familie Zwart zelf! Hoe exclusief wil je het hebben?
Paris-veiling
De bewuste auto beschikt over een zesversnellingsbak, waar een vijfbak standaard was. Ook de laklaag is niet origineel. Hij kleurt donkergroen metallic. Aan Autovisie laat de huidige eigenaar weten dat alle documentatie bij de auto zit, inclusief enkele reserve-onderdelen. De auto gaat als kavel 145 figuurlijk onder de hamer tijdens de ‘Paris-veiling’ op 13 februari.
Foto’s: RM Sotheby’s/Dirk de Jager.